"Hei kunst, hei kunstig!" - En studie av artisten og musikkens gjenspeiling i norske medier
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3125856Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for musikk [514]
Sammendrag
«Is music, as music, meaningless?»1 spør Simon Frith. Musikken er avhengig av kontekst og rom å fungere i. Populærmusikken påvirker måten samtiden lever på og kan fungere som et tidsvitne til tiden en befinner seg i. Med denne masteroppgaven gjøres et forsøk på å dykke inn i Beglomeg og Karpe sin musikk og hvordan den igjen blir skildret i norske medier. Bandene har skapt seg et spillerom i søkelyset, spørsmålet er hvordan media vinkler musikkens narrativ. Pressens mottagelse av musikkens budskap kan enten forsterke uttrykket, eller forandre det. Oppgavens tre kapitler har som hensikt å skape dypere innsikt i hvordan media skriver, men også hva artisten gjør i forbindelse med dette. Først skisseres eldre norsk musikkpresse, deretter tilføres teori til fundament for den kvalitative studien i kapittel tre. Her vil intensjonen være å skape forståelse for hvordan disse to respektive bandene blir rammesatt av pressen. «Is music, as music, meaningless?»2 asks Simon Frith. The music needs a context and space to exist in. Popular music affects society, and can possibly be a witness for the time it occurs. In this thesis I am going to dive in to the music of Beglomeg and Karpe, and then try to understand how the bands are being reflected in Norwegian media. Both of the bands exist in the spotlight, but the question is how media angles the narrative within their music. The reception that can be found in media, can both strengthen the message or change the message. The three chapters in this paper will try to give deeper insight in how media writes about the artist, but also what the artist is doing in relation to this. First, I am sketching out the history of older Norwegian music press, and then adding theory as a fundament for understanding the qualitative research happening in chapter three. The intention will be to create an understanding of how the two bands are being framed in the Norwegian press.