Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRise, Harald
dc.contributor.authorGieselmann, Esther Torsvik
dc.date.accessioned2024-04-10T12:52:20Z
dc.date.available2024-04-10T12:52:20Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3125838
dc.description.abstractHvilken plass har samisk tradisjonsmusikk i Den norske kirkes liturgi og musikkliv? Med utgangspunkt i hendelsene rundt en konfliktfylt konsert i Kautokeino kirke i 2013, og med kirkemusikkens historie og samisk kultur og tradisjonsmusikk som perspektiv, diskuterer denne oppgaven joikens plass i kirka i dag. Diskusjonen støtter seg på to hovedretninger. Den første går i dybden på begrepet kirkemusikk, ved å studere historien til musikk i kirka og drøfte hvilken posisjon kunst og kultur har i Den norske kirke. Den andre reflekterer hvilken rolle fornorskingsprosessen i Sápmi har hatt for samenes kristendomforståelse, kulturliv, og forholdet til sitt unike musikkuttrykk: joiken. Samtidig synes det å være en viss uklarhet i kirkens kulturpolitikk, og i spørsmålet om beslutningsrett angående musikk som fremføres i kirka. Både forskningsrapporter og kirkelige dokumenter signaliserer at Den norske kirke ønsker å være åpen for et mangfold av kulturelle uttrykk fra samtiden. Fornorskingen av Sápmi førte til at enkelte samer føler skam og tar avstand fra deler av sin kultur, ved å forby joik i kirka. Læstadianismen er en retning innen kristendommen som både har hjulpet samene med å bevare sin egen kultur, men samtidig har fordømt joiken. Målet med oppgaven er å bidra til innsikt og forståelse om spørsmålet, som har vært konfliktfylt og vanskelig for alle de berørte partene – særlig samene.en_US
dc.description.abstractWhat role does Sámi traditional music play in the liturgy and musical life of the Church of Norway? In this thesis I will discuss the role of joik in the Church of Norway, based on a conflict-filled concert held in Kautokeino church in 2013 and with regards to church music history and Sámi culture and musical tradition. The discussion revolves around two primary directions. The first direction studies the term church music by studying the history of music in church and discussing the role art and culture has in the Church of Norway. The second direction reflects on which role the Norwegianization has had in the Sami’s understanding of Christianity, cultural life, and the connection to their unique musical expression: joik. There is an ambiguity in both the cultural politics of the church, and in the question of who can make the decision about which music is played in churches. Both reports of Norwegianization and documents about the church signalize that the Church of Norway wishes to be open to a diversity of contemporary cultural expressions. The Norwegianization of Sápmi lead to shame for some Sámi people, and also lead them to distance themselves from their own culture by forbidding joik in the church. Laestadianism is a direction of Christianity, which has both helped the Sámi in preserving their culture, and at the same time condemned the joik. The goal of this thesis is to contribute insight and understanding of the issue, which has been filled with conflict and been difficult for the affected parties – especially Sámi.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNTNUen_US
dc.titleJoik i kirka? - om samisk kultur i norsk kirkemusikk i dagen_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel