Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorØien, Ola Buan
dc.contributor.authorAngelo, Elin
dc.date.accessioned2024-04-10T06:11:15Z
dc.date.available2024-04-10T06:11:15Z
dc.date.created2024-01-10T11:11:45Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.isbn978-82-02-81798-5
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3125609
dc.description.abstractI en verden med økende kompleksitet og usikkerhet på en rekke områder må barn og unge, lærere og skoleledere lære seg å leve med uforutsigbarhet. For å hindre handlingslammelse, må kunnskap, læring og utdanning omformes for å styrke ansvarlig og konstruktiv handling. Antologien avdekker et behov for pedagogiske tilnærminger som hjelper både lærere og elever til å håndtere usikkerhet, tvetydighet og ubestemthet. Boken tilbyr original og ny kunnskap med flerstemmighet, muligheter og spenninger som overordnede perspektiver. Hvert kapittel representerer spesifikke kontekster og perspektiver innenfor forskjellige deler av utdanningssystemet, og strekker seg fra barnehagefeltet til skoleledelse. Det gis eksempler på hvordan en kan undervise, lære, forske og lede i en mangfoldig, spenningsfylt og usikker verden. Flere av kapitlene tangerer hverandre og har overføringsverdi til andre kontekster og praksiser. Målet er at antologien skal fungere som en igangsettende impuls for endringer av praksiser, der praksiser på ulike felt kan gi næring til hverandre. Forfatterne representerer forskjellige områder innen lærerutdanning og utdanningsledelse, og ble kjent med hverandre som doktorgradsstudenter ved Nasjonal forskerskole for lærerutdanning (NAFOL), kull 8 (2016–2020). Vi håper antologien kan inspirere representanter på tvers av fag og sektorer til å lære fra hverandre og bidra til en flerstemmig diskusjon innenfor utdanningsforskningen i Norge, med utgangspunkt i en kontinuerlig spørrende og refleksiv holdning til egen praksis og egne holdninger.en_US
dc.language.isomisen_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.relation.ispartofFlerstemmige perspektiver i norsk utdanningsforskning. Spenninger og muligheter
dc.relation.urihttps://press.nordicopenaccess.no/index.php/noasp/catalog/view/212/1151/9771
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleFilosofiske perspektiver som igangsettende impulser for å utvikle forståelser om norsk musikklærerutdanningen_US
dc.title.alternativeFilosofiske perspektiver som igangsettende impulser for å utvikle forståelser om norsk musikklærerutdanningen_US
dc.typeChapteren_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber33-51en_US
dc.identifier.doi10.23865/noasp.212
dc.identifier.cristin2223750
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal