Preschool Teacher-Child Conflict Predicts Social Exclusion After Transitioning to School
Abstract
Suksessen av tidlig sosial utvikling kan ha betydning for trivsel og psykisk helse videre i livet. Sosial ekskludering antas å ha flere negative konsekvenser, og forståelse av faktorer som kan predikere ekskludering tidlig i livet kan være betydningsfull for forståelse og forebygging av sosial ekskludering. Den aktuelle studien undersøkte den prospektive sammenhengen mellom konflikt i lærer-barn relasjonen i førskolen, og senere sosial ekskludering av barnet etter overgang til skolen. Studien ble gjennomført med et kohortutvalg norske barn (n = 1003) ved både 4 og 6 års alder, samtidig som den kontrollerte for barnas grad av «effortful control», sosiale ferdigheter, familiemiljø og sosioøkonomisk status. Resultatene indikerte at høyere nivåer av konflikt i relasjonen mellom barn og lærer i førskolen predikerte økt risiko for sosial ekskludering i skolen (β = .18, p < .001). Studien fant også en effekt av Effortful Control (β = -.12, p = .003) og Social Skills (β = -.09, p = .040). Funnene kan være viktige for å predikere hvorfor noen barn blir ekskludert, og dermed bidra med relevant kunnskap for tidlig forebygging av sosial ekskludering.
Nøkkelord: longitudinell, førskole, sosial ekskludering hos barn, lærer-barn konflikt, transisjon/overgang til skole The success of early social development can have impact on well-being and mental health throughout the life. Social exclusion is thought to have several negative consequences, and the understanding of factors that may predict exclusion early in life may be significant in trying to understand and prevent social exclusion. The current study investigated the prospective association between conflict in the teacher-child relationship in preschool and later social exclusion of the child after transitioning into school. The study was conducted on a cohort sample of Norwegian children (n = 1003) at both age 4 and 6, while controlling for children’s effortful control, social skills, family climate and socioeconomic status. The results indicated that higher levels of conflict in the teacher-child relationship during preschool predicted higher risk of social exclusion in school (β = .18, p < .001). The study also found an effect of Effortful Control (β = -.12, p = .003) and Social Skills (β = -.09, p = .040). The findings may be important in understanding why some children are excluded, and hence contribute with knowledge relevant for early prevention of social exclusion.
Keywords: longitudinal, preschool, childhood social exclusion, teacher-child conflict, transition to school