Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKlefstad, Bjørn
dc.contributor.authorSandstrak, Grethe
dc.date.accessioned2024-03-26T08:33:36Z
dc.date.available2024-03-26T08:33:36Z
dc.date.created2024-01-09T11:35:56Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.issn1892-0713
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3124157
dc.description.abstractVi har i denne studien sett på et kvalitetssystem for evaluering og erfaringer med hvordan dette gjennomføres i høyere utdanning. Vi har hatt fokus på rollene emneansvarlig og student og sett på hvordan studieprogramledelsen kan bistå i kvalitetsarbeid på emne- og studieprogramnivå. I utgangspunktet skal det benyttes referansegruppemetodikk samtidig som kvalitetssystemet åpner for alternative gjennomføringer, så lenge kravet om studentmedvirkning er ivaretatt. På bakgrunn av egne erfaringer med referansegrupper, tilbakemeldinger via studiekvalitetsforum og intervjuer med studenter og emneansvarlig ved tre ulike ITutdanninger, kan vi slå fast at gjennomføring av emneevaluering er ulik. Dette fører blant annet til usikkerhet blant studenter og emneansvarlige i forhold til forankring og studentmedvirkning. Selv om kvalitetssystemet gir føringer for at det fortrinnsvis skal brukes referansegruppemetodikk, viser forskning flere svakheter med tanke på studentmedvirkning. Med dette som utgangspunkt har vi videre sett på hvordan studieprogramledelsen kan bidra i emneevalueringen med målsetting om å sikre større bevissthet og bredere oppslutning blant studenter og emneansvarlige. Vi har sett på effekten av å etablere studiekvalitetsforum der studenter får mulighet til å komme med innspill til studieprogramleder vedrørende enkeltemner og studieprogram. Gjennom fasilitering bidrar studieprogramleder til å balansere innspill slik at de dekker viktige kvalitetsparametre som berører både pedagogisk opplegg, gjennomført undervisning og studentenes læring. I tillegg forankres en felles forståelse av innspillene og hvilke innspill som skal bringes videre til emneansvarlige og studieprogramrådet, som innspill i den videre kvalitetsutviklingen. Gjennom arbeidet i studiekvalitetsforum vil studieprogramledelsen også bidra til bevisstgjøring av kvalitetsarbeidet som gjennomføres og dermed påvirke kvalitetskulturen i organisasjonen.en_US
dc.description.abstractHvordan skape økt bevissthet og oppslutning fra studentene i kvalitetsutvikling i høyere utdanningen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherBibsys Open Journal Systemsen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleHvordan skape økt bevissthet og oppslutning fra studentene i kvalitetsutvikling i høyere utdanningen_US
dc.title.alternativeHvordan skape økt bevissthet og oppslutning fra studentene i kvalitetsutvikling i høyere utdanningen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.description.versionacceptedVersionen_US
dc.source.pagenumber1-14en_US
dc.source.volume4en_US
dc.source.journalNIKT: Norsk IKT-konferanse for forskning og utdanningen_US
dc.identifier.cristin2222973
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextpostprint
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal