Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLangfoss, Kari Helgetun
dc.contributor.authorMehli, Lisbeth
dc.contributor.authorJakobsen, Anita Nordeng
dc.date.accessioned2024-03-20T08:25:16Z
dc.date.available2024-03-20T08:25:16Z
dc.date.created2023-12-08T15:23:45Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationUNIPED. 2023, 46 (4), 260-277.en_US
dc.identifier.issn1500-4538
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3123267
dc.description.abstractArbeidslivspraksis som en integrert del av høyere utdanning kan styrke kandidatenes kvalifikasjoner for arbeidslivet. Praksisbedrifter aktuelle i denne studien er produksjonsbedrifter, forskningsinstitusjoner, laboratorium og Mattilsynet. Studentenes generelle opplevelse av læringsutbyttet samt samarbeid med bedriftens kontaktperson og veileder ved studiested gjennom praksisperioden er blitt evaluert for en tiårsperiode. I tillegg utforskes det om utvidelse av et arbeidskrav bestående av digital samhandling mellom studenter i praksis vil stimulere til refleksjon, diskusjon og kritisk tenkning. I denne studien refererer begrepet digital samhandling til hvordan studenten lager en presentasjon av en selvvalgt problemstilling fra praksis som blir presentert og diskutert med medstudenter og veiledere gjennom et digitalt møte underveis i praksisperioden. Studentene er eksperter på hvert sitt område, og veiledere har kun en fasiliterende rolle. De årlige evalueringene viste at studentene så en bedre sammenheng mellom teori og praksis, at praksis var nyttig karrieremessig, og at de fikk unik kunnskap og erfaring som de kunne ta med seg i arbeidslivet. Gruppeintervjuer, spørreundersøkelser og observasjon var grunnlaget for evaluering av digital samhandling i praksis og viste at arbeidet med å identifisere en relevant problemstilling ble sett på som den største utfordringen i prosessen. Studentene likte den kreative utfordringen og syntes at ekspertrollen på eget fagområde var lærerik og motiverende. Digital samhandling skapte dessuten en sosial læringsarena mellom studenter i en periode studentene var utenfor studiestedet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleKan digital samhandling mellom studenteksperter i praksis stimulere til refleksjon, diskusjon og kritisk tenkning?en_US
dc.title.alternativeKan digital samhandling mellom studenteksperter i praksis stimulere til refleksjon, diskusjon og kritisk tenkning?en_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber260-277en_US
dc.source.volume46en_US
dc.source.journalUNIPEDen_US
dc.source.issue4en_US
dc.identifier.doi10.18261/uniped.46.4.5
dc.identifier.cristin2211175
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal