dc.contributor.author | Refsum, Anne Sigrid | |
dc.date.accessioned | 2024-03-11T08:51:41Z | |
dc.date.available | 2024-03-11T08:51:41Z | |
dc.date.created | 2024-03-08T15:45:43Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.issn | 0013-0818 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3121702 | |
dc.description.abstract | Skillingstrykk var et sentralt medium for formidling av visetekster i Norge i flere hundre år. I denne artikkelen drøftes skillingsviser fra perioden 1780 til 1860 med vekt på trekk ved skillingsvisene som var mye i bruk og dermed sier noe om popularitet og publikums sjangerforventninger. Hva gjør ei vise til ei god vise? For å illustrere dette trekkes linjene til sosiale medier og begrepet sticky, eller klebrig, om elementer ved visene som blir værende tross mediets flyktige natur. Det legges vekt på hvordan fortellerstemmene i visene og spesielt en performativ jeg-forteller er et slikt klebrig element. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetsforlaget | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | 'Jeg som en Vise kun er'. Fortellende stemmer i norske skillingsviser | en_US |
dc.title.alternative | 'Jeg som en Vise kun er'. Fortellende stemmer i norske skillingsviser | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.source.pagenumber | 230-243 | en_US |
dc.source.volume | 110 | en_US |
dc.source.journal | Edda. Nordisk tidsskrift for litteraturforskning | en_US |
dc.source.issue | 4 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.18261/edda.110.4.3 | |
dc.identifier.cristin | 2253181 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 2 | |