Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFrasch, Heather
dc.contributor.authorEid, Jon Fredrik
dc.date.accessioned2024-03-08T19:01:25Z
dc.date.available2024-03-08T19:01:25Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:180782766:34409751
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3121667
dc.description.abstractI denne oppgaven skal jeg vurdere lyddesignet jeg har laget for et sci-fi flerspiller FPS-spill. I et samarbeid med Riddlebit Software har jeg jobbet med spillet Setback, og bidratt med å utforske spillets lydlige identitet. Gjennom det resulterende lyddesignet skal vi ta for oss de mange egenskapene og verdiene som lyd bidrar med for å forbedre spillopplevelsen. Vi skal undersøke hvordan lyd har iboende mening gjennom auditive ikoner, ikoniske lyder og lokalisering, samt dens egenskap til å etablerer tilstedeværelse og opplevd virkelighet i en virtuell verden. Vi skal også ta for oss hvordan sammenhengende lyddesign, enhet til visuelle elementer, og dynamisk avspilling kan bidra til å møte spillernes forventninger og opprettholde spillerens fordypning i spillet. Vi skal utforske kompleksiteten ved klangfarger, og betydningen det har for subjektiv smak og opplevd nytelse av lyddesign. Til slutt skal vi undersøke hvordan etablering av designprosess, bruk av lyttemoduser og tverrfaglig samarbeid kan bidra til å fasilitere den kreative prosessen.
dc.description.abstractIn this thesis I will assess the sound design I’ve created for a sci-fi multiplayer FPS game. In collaboration with Riddlebit Software, I have worked on the game Setback, and contributed to the exploration the game's audible identity. Through the resulting sound design, we will look to the many properties and values that sound design contributes with to enhance the player experience. We will examine how sound conveys meaning through auditory icons, iconic sounds, and localization, as well as its worldbuilding properties to establish perceptual realism and presence in a virtual world. I will also cover how cohesive sound design, unity to visual elements, and dynamic playback can help meet player expectations and maintain player immersion. We will explore the complexity of timbral qualities, and how this can relate to subjective taste and the enjoyment of sound design. Finally, we’ll also examine how establishing a design process, utilizing listening modes and interdisciplinary teamwork can help facilitate the creative process.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleThe Value of Video Game Sound Design - Assessing value of sound design for an improved player experience, in a sci-fi first-person shooter
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel