dc.contributor.author | Olsson, Maja Reinåmo | |
dc.date.accessioned | 2024-03-01T11:33:36Z | |
dc.date.available | 2024-03-01T11:33:36Z | |
dc.date.created | 2023-12-08T12:42:21Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Barn – forskning om barn og barndom i Norden. 2023, 41 (4), 134-147. | en_US |
dc.identifier.issn | 0800-1669 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3120639 | |
dc.description.abstract | Denne artikkelen utforsker hva slags oppfatninger barn kan ha av ansattes roller i lek i norsk barnehage og skole, og hvordan disse oppfatningene kan komme til uttrykk. Med utgangspunkt i gruppeintervjuer med barn som akkurat har begynt på skolen, analyseres barns uttrykk som «lekende fortellinger». Analysene er støttet opp av tidligere forskning om barns lek i barnehage og skole og av teorier som utforsker lekens egenverdi og verdi for barn. Analysene viser at barna posisjonerer seg selv som de lekende og de voksne som de som ikke leker og de oppfatter voksnes roller i leken som mer distansert i skolen enn i barnehagen. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | NOASP | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Tullete og alvorlige voksne: Barns fortellinger om voksnes roller i lek i barnehage og skole | en_US |
dc.title.alternative | Tullete og alvorlige voksne: Barns fortellinger om voksnes roller i lek i barnehage og skole | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.source.pagenumber | 134-147 | en_US |
dc.source.volume | 41 | en_US |
dc.source.journal | Barn – forskning om barn og barndom i Norden | en_US |
dc.source.issue | 4 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.23865/barn.v41.5242 | |
dc.identifier.cristin | 2211021 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |