Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOlsson, Maja Reinåmo
dc.date.accessioned2024-03-01T11:33:36Z
dc.date.available2024-03-01T11:33:36Z
dc.date.created2023-12-08T12:42:21Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationBarn – forskning om barn og barndom i Norden. 2023, 41 (4), 134-147.en_US
dc.identifier.issn0800-1669
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3120639
dc.description.abstractDenne artikkelen utforsker hva slags oppfatninger barn kan ha av ansattes roller i lek i norsk barnehage og skole, og hvordan disse oppfatningene kan komme til uttrykk. Med utgangspunkt i gruppeintervjuer med barn som akkurat har begynt på skolen, analyseres barns uttrykk som «lekende fortellinger». Analysene er støttet opp av tidligere forskning om barns lek i barnehage og skole og av teorier som utforsker lekens egenverdi og verdi for barn. Analysene viser at barna posisjonerer seg selv som de lekende og de voksne som de som ikke leker og de oppfatter voksnes roller i leken som mer distansert i skolen enn i barnehagen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNOASPen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleTullete og alvorlige voksne: Barns fortellinger om voksnes roller i lek i barnehage og skoleen_US
dc.title.alternativeTullete og alvorlige voksne: Barns fortellinger om voksnes roller i lek i barnehage og skoleen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber134-147en_US
dc.source.volume41en_US
dc.source.journalBarn – forskning om barn og barndom i Nordenen_US
dc.source.issue4en_US
dc.identifier.doi10.23865/barn.v41.5242
dc.identifier.cristin2211021
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal