Show simple item record

dc.contributor.advisorHussein, Bassam.
dc.contributor.authorSteinþórsdóttir, Björg Eva.
dc.date.accessioned2024-02-24T18:19:44Z
dc.date.available2024-02-24T18:19:44Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146715325:100049323
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3119763
dc.description.abstractSammendrag Det eksisterende litterære grunnlaget for organisatorisk avlæring har en tendens til å overse fenomenet i en prosjektsammenheng. Forskning som inkluderer det, er hovedsakelig konseptuell, og det mangler empirisk bevis. Dette papirets mål er å identifisere områder der prosjektledere effektivt kan legge til rette for avlæring og forstå sammenhengene der denne tilretteleggingen er gunstig. I tillegg er målet å få innsikt i hvilke typer læring som kan støttes gjennom bevisste avlæringsprosesser i en midlertidig sammenheng. En omfattende litteratursøk ble gjennomført for å forstå hvordan læring og avlæring blir sett på, med spesifikk vekt på avlæring i en prosjektsammenheng. Data ble samlet inn fra 68 grupper med 4-8 studenter som var påmeldt et kurs i praktisk prosjektledelse over to semestre. Gjennom en kvalitativ tematisk analyse avslørte funnene at kunnskap ikke ble hyppig avlært i en midlertidig sammenheng, til tross for at ny kunnskap ble tilegnet. I motsetning til kunnskap ble overbevisninger og rutiner ofte avlært, og i mange tilfeller identifiserte deltakerne disse som nødvendige for læring og prosjektsuksess. Videre indikerer visse temaer innen læring og avlæring som hyppig sammenfalt, at prosjektledere og deres team kan dra nytte av å identifisere områder for forbedring og bevisst lette spesifikke avlæringsprosesser for å styrke teamets spesifikke evner. Disse funnene legger grunnlaget for videre forskning på emnet, da de antyder potensiell nytte av målrettet bruk av avlæringspraksis.
dc.description.abstractThe existing body of literature on organizational unlearnig tends to overlook the phenomena in a project context. The studies that do include it are mainly conceptional and empirical evidence is lacking. This paper‘s objective is to identify areas where Project Managers can effectively facilitate unlearning, and understanding the contexts where this facilitation is beneficial. Additionally, the aim is to gain insight to the types of learning that could be supported through intentional unlearning processes in a temporary context. An extensive search of the literature was conducted to understand how learning and unlearning are viewed, with a specific focus on unlearning in a project context. Data was collected from 68 groups of 4-8 students enrolled in a course in Practical Project Management, over the span of two semesters. Through a qualitative thematic analysis, the findings revealed that knowledge was not frequently unlearned in a temporary context, despite new knowledge being acquired. Unlike knowledge, beliefs and routines were frequently unlearned, and in many cases, the participants identified those as necessary for learning and project success. Moreover, certain themes of learning and unlearning that more frequently coexisted that indicate that project managers and their teams can benefit from identifying areas for improvement and deliberately facilitating specific unlearning enhance the specific team abilities. These findings lay the groundwork for further reasearch on the topic, as they suggest the potential usefulness of purposeful utilization of unlearning practices.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleExploring Learning and Unlearning in a Project Context: From a Student Perspective
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record