Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBania, Elisabeth Valmyr
dc.contributor.authorThun, Vigdis Lauritzen
dc.date.accessioned2024-02-23T18:19:31Z
dc.date.available2024-02-23T18:19:31Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:156204332:46841721
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3119746
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunn: Frivillige lag og organisasjoner spiller en viktig rolle i folkehelsearbeidet. Barneidrett er en livsarena der barn kan utvikle sosiale ferdigheter, vennskap, mestring og få en opplevelse av tilhørighet. Forskning viser at trenerens adferd og relasjon til utøver kan påvirke både barnets og trenernes psykologiske behov og velvære, men også miljøet i barneidrett. Formål: Målet med denne masteroppgaven var å utforske treneres erfaringer og opplevelser med en trenerveiledning med fokus på relasjon - og samspillskompetanse i barnefotball. Dette med bakgrunn i intervensjonen «Voksenrollen i Oppdalsfotballen», som er utviklet i Oppdal kommune gjennom «Program for folkehelsearbeid i kommunene». Metode: Denne studien er basert på en kvalitativ metode, der tematisk analyse ble benyttet for å analysere datamateriale. Det er gjennomført to fokusgruppeintervju med 11 informanter for å innhente datamateriale. Informantene var trenere i barnefotball i aldersgruppa 8 – 10 år.   Funn: Informantene erfarte at positive og gode relasjoner med barna ga trenerne et bedre utgangspunkt til å behandle dem individuelt for bedre kunne tilfredsstille deres behov. Dette påvirket tryggheten og tilliten, samt økte samholdet og lagfølelsen. Økt kompetanse om kommunikasjon med oppmerksomhet på positiv adferd og dialog ga barna en bedre forutsetning for å gjennomføre beskjeder, ga økt trygghet og forutsigbarhet. Det tredje funnet avslørte at trenerrollen og treneradferden hadde stor påvirkning på barna og miljøet i fotballgruppa. Et interessant funn var at informantene opplevde at barna “speilet” deres adferd og måte å kommunisere på og benyttet dette seg imellom, noe som påvirket miljøet i laget positivt.    Konklusjon: Gjennom intervensjonen «Voksenrollen i Oppdalsfotballen» hadde informantene erfart at intervensjonen hadde element som samsvarte med et autonomistøttede miljø, der trenere var opptatt av å se, høre og forstå barna, noe som kan styrke barns psykologiske helse. Det å styrke trenernes kunnskap om treneradferd, relasjon, kommunikasjon og samhandling ga informantene økt bevissthet som førte til endring av adferd på flere områder. Videre forskning bør dreie seg om trenerveiledning i barneidrett, som støtter autonomistøttende miljø og mellommenneskelig adferd, der trenere får veiledning i relasjon og samspill som styrker barns psykologiske behov og velvære. Nøkkelord: Relasjon, samspill, trener og utøver forhold, barneidrett, selvbestemmelsesteori, 3 c modellen, treneradferd, og fritidsarena.
dc.description.abstractSummary Background: Voluntary teams and organizations plays an important role in public health work. Children’s sports are an arena where children can develop social skills, friendship, mastery and get an experience of belonging. Research shows that the coach`s behavior and relationship with the athlete can both the child`s and the coach`s psychological needs and well- being, but also the environment in children’s sports. Purpose: The aim of this master`s thesis was to explore coaches ‘experiences and experiences with a coaching guide with a focus on relationship and interaction skills in children`s football. This is based on the intervention “ The adult role in Oppdals football”, which was developed in Oppdal municipality through the “Program for public health work in the municipalities”. Method: This study is based on a qualitative method, where thematic analysis was used to analyze the data material. Two focus group interviews were conducted with 11 informants to obtain data material. The information’s were coaches in children`s football in the age group 8 – 10 years. Findings: The informants learned that positive and good relationships with the children gave the coaches a better starting point to treat them individually in order to better satisfy their needs. This affected security and trust, as well as increased cohesion and team spirit. Increased competence in communication with attention to positive behavior and dialogue gave the children a better prerequisite for being able to carry out messages, increased security and predictability. The third finding revealed that the coaching role and coaching behavior had aa great influence on the children and the environment in the football group. An interesting finding was that the informants experienced that the children” mirrored” their behavior and the way of communicating and used this among themselves, which positively affected the environment in the team. Conclusion: Through the intervention “ Adults role in Oppdal Football” the informants had experienced that the intervention had elements that correspond to an autonomic – supported environment, where coaches were concerned with seeing, hearing and understanding the children, which can strengthen children`s psychological health. Strengthening the coaches’ knowledge of coaching behavior, relationships, communication and interaction gave the informants increased awareness, which led to changes in behavior in several areas. Further research should focus on coach guidance in children`s sports, which supports an autonomy – supportive environment and interpersonal behavior, where coaches receive guidance in relationship and interaction that strengthens children`s psychological needs and well- being. Keywords: Relationship, interaction, coach and athlete relationship, children’s sports, self- determination theory, the 3 C model, coach behavior and the leisure arena.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleRelasjon - og samspillskompetanse hos trenere i barneidretten
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel