Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRye, Ståle Angen.
dc.contributor.authorKhajeh, Mohammad Rafi.
dc.date.accessioned2024-02-22T18:20:01Z
dc.date.available2024-02-22T18:20:01Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:157954587:33620952
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3119488
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDigital transformasjon, sentralt for industri 4.0, er avgjørende for organisasjoner som sikter mot å beholde sin konkurransefordel. I spissen for denne transformasjonen står innovasjonsselskaper, som driver integrasjonen av avanserte teknologier og prosesser. Denne masteroppgaven utforsker rollen til disse selskapene i akselerasjonen av digital transformasjon innen industri 4.0 og den påfølgende påvirkningen på innovasjonsprosessen. Forskningen omfatter en kvalitativ studie med sentrale aktører og en undersøkelse av det nåværende norske innovasjonsøkosystemet. Den understreker betydningen av samarbeid, åpne innovasjonsstrategier og kundeorienterte tilnærminger for å effektivisere vellykkede initiativer innen digital transformasjon. Forskningen adresserer dersom det er betydelig kunnskapshull ved å utforske hvordan innovasjonsselskaper forbedrer sin adopsjon av digital transformasjon innen industri 4.0 og dens påvirkning på deres innovasjonsprosessen. Funnene understreker innovasjonsselskapers sentrale rolle i industri 4.0, og viser deres arbeid til innovasjon og utnyttelse av industri 4.0-teknologier. Imidlertid dukker det også opp unike utfordringer, som balanseringen mellom innovasjon og forretningskrav, og rekruttering og bevaring av grundere. Denne forskningen tilbyr praktisk analyse for organisasjoner som omfavner digital transformasjon og fremhever nøkkelfaktorer som den strategiske fokuseringen på innovasjon, investering i utvikling av digitale ferdigheter og en samarbeidsorientert tilnærming.
dc.description.abstractDigital transformation, central to industry 4.0, is pivotal for organizations aiming to retain their competitive edge. At the forefront of this transformation are innovation companies, driving the integration of advanced technologies and processes. This master's thesis explores the role of these companies in accelerating digital transformation within industry 4.0 and the subsequent influence on the innovation process. The research incorporates a qualitative study involving key stakeholders and an examination of the current Norwegian innovation ecosystem. It underscores the importance of collaboration, open innovation strategies, and customer-centric approaches in effectuating successful digital transformation initiatives. The research addresses the possibility of significant knowledge gap, probing how innovation companies enhance the adoption of digital transformation within industry 4.0 and its resultant effect on the innovation process. Findings emphasize the pivotal role of innovation companies in industry 4.0, showcasing their proclivity towards innovation and leveraging industry 4.0 technologies. However, unique challenges also emerge, such as balancing innovation and business demands, and talent acquisition and retention. This research offers practical analysis for organizations embracing digital transformation and highlights the key factors such as the strategic focus on innovation, investment in digital skills development, and a collaborative approach.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleInnovation companies and digital transformation in Industry 4.0: A Study of the effect on the innovation process
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel