Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAlterhaug, Hanne
dc.date.accessioned2024-01-31T13:31:14Z
dc.date.available2024-01-31T13:31:14Z
dc.date.created2024-01-17T19:43:15Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationNordisk tidsskrift for ungdomsforskning (NTU). 2023, 4 (1), 1-18.en_US
dc.identifier.issn2535-8162
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3114885
dc.description.abstractTil tross for at de fleste elever i Norge trives godt på ungdomsskolen, er det en utfordring at stadig flere ungdommer opplever undervisningen som lite relevant og stimulerende. Ungdomsforskere etterlyser mer sammenheng mellom ungdomskulturen og skolekulturen og påpeker at for eksempel det å eksperimentere med estetiske uttrykk som musikk, hårstiler og klær er karakteristiske trekk ved ungdomskultur. Med dette som bakgrunn blir undervisning med estetiske uttrykksformer fra ungdommenes perspektiv utforsket i denne kvalitative studien. Forskningsspørsmålet er: Hvordan kan ungdomsskoleelevers erfaringer med estetiske uttrykksformer i undervisning forstås i lys av kunnskap om ungdomskultur? Spørsmålet blir undersøkt gjennom en kollektiv casestudie basert på tre strategisk utvalgte praksiser i henholdsvis norsk, matematikk og samfunnsfag, og datamaterialet består av observasjonsnotater, filmer og kvalitative dybdeintervju med 28 av de til sammen 159 deltakende ungdommene. Tematisk analyse av datamaterialet viser at det kreative, det fleksible og det uforutsigbare elementet ved estetiske uttrykksformer fenger ungdommene og er elementer som i lys av ungdomskulturell kunnskap kan kobles til ungdommers livsprosjekter. Studien gir innsikt i at det å integrere estetiske uttrykksformer i undervisningen kan være fruktbart for å skape en pedagogisk praksis mer på ungdommenes premisser, noe som kan bidra til en mer relevant og stimulerende skole for mangfoldet i elevgruppen.en_US
dc.language.isomisen_US
dc.publisherScandinavian University Pressen_US
dc.titleInnflytelse, utforsking og spenning. Ungdomsskoleelevers erfaringer med estetiske uttrykksformer i undervisningen_US
dc.title.alternativeInnflytelse, utforsking og spenning. Ungdomsskoleelevers erfaringer med estetiske uttrykksformer i undervisningen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber1-18en_US
dc.source.volume4en_US
dc.source.journalNordisk tidsskrift for ungdomsforskning (NTU)en_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doi10.18261/ntu.4.1.4
dc.identifier.cristin2229006
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel