Show simple item record

dc.contributor.advisorKrogseth Bente
dc.contributor.authorBaigum, Nusrat
dc.contributor.authorElvegård, Elisha Rose
dc.date.accessioned2024-01-10T18:20:10Z
dc.date.available2024-01-10T18:20:10Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:155557351:136254593
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3110944
dc.description.abstractBakgrunn: Eldre personer med diabetes type 2 som bor hjemme står overfor økende utfordringer, da hele 15% av de mellom 80-89 år har denne diagnosen i Norge. Helsekompetanse er særlig viktig for å håndtere symptomer og forstå helseinformasjon, og sykepleiere spiller en nøkkelrolle i å gi den nødvendige veiledningen. Hensikt: Oppgavens hensikt er å undersøke effektive tilnærminger og strategier som sykepleiere kan benytte for å øke helsekompetansen og fremme egenomsorg hos eldre pasienter med diabetes type 2 som bor hjemme. Metode: Et litteraturstudium ble gjennomført basert på 8 forskningsartikler. Disse artiklene ble funnet gjennom konsepttabellen som var lagt fra Pubmed MeSH. Databasene, Cinahl, Medline og Pubmed ble anvendt. De artiklene ble valgt ut etter en rekke eksklusjons- og inklusjons kriteria og Evans analysemodellen. Resultat: Effektiv egenomsorg for eldre pasienter med diabetes type 2 som bor hjemme er nært knyttet til helsekompetanse og diabeteskompetanse. Studier indikerer en positiv sammenheng mellom økt helsekompetanse og forbedret blodsukkerkontroll, og individer med høy helsekompetanse er bedre rustet til å ta informerte beslutninger om sin medisinske tilstand. Konklusjon: Sykepleieres styrking av både følelse av mestringsevne og helsekompetanse gjennom tilpasset opplæring og tydelig kommunikasjon, er sentrale for å forbedre egenomsorgen. Denne helhetlige tilnærmingen bidrar til forbedret livskvalitet og omsorg for denne sårbare pasientgruppen.
dc.description.abstractBackground: Older individuals with type 2 diabetes living at home face increasing challenges, with 15% of those aged 80-89 in Norway having this condition. Health literacy becomes particularly important for managing symptoms and understanding health information, and nurses play a key role in providing necessary guidance. Aim: The aim of this study is to explore effective approaches and strategies that nurses can employ to enhance health literacy and promote self-care in older patients with type 2 diabetes living at home. Method: A literature study was carried out based on 8 research articles. These articles were found through the concept table that was made from Pubmed MeSH. The databases Cinahl, Medline and Pubmed were used. The articles were selected according to exclusion and inclusion criteria and Evans' analysis model. Results: Effective self-care for older patients with type 2 diabetes living at home is closely linked to health literacy and diabetes knowledge. Studies indicate a positive correlation between increased health literacy and improved blood sugar control, with individuals having high health literacy being better equipped to make informed decisions about their medical condition. Conclusion: Nurses' empowerment of both self-efficacy and health literacy through tailored education and clear communication is crucial for improving self-care. This holistic approach contributes to an improved quality of life and care for this vulnerable patient group.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSykepleierens rolle i styrking av helsekompetanse og egenomsorg hos eldre med diabetes type 2
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record