Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBrænd, Jorunn Andrea
dc.contributor.authorGaspar, Siena Nel
dc.contributor.authorJoson, Pia Cristina
dc.date.accessioned2024-01-10T18:20:03Z
dc.date.available2024-01-10T18:20:03Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:155557351:136256297
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3110938
dc.description.abstractBakgrunn: Sykepleiere ligger på toppen i oversikten over yrkesgrupper som opplever høye jobbkrav og rollekonflikter i arbeidssituasjonen, og er derfor ofte rammet av utbrenthet. Kollegaveiledning i gruppe fremmer personlig og profesjonell utvikling, og viser seg å være en nyttig forebyggende tilnærming mot utbrenthet. Hensikt: Hensikten med litteraturstudien er å belyse/undersøke hvordan kollegaveiledning i gruppe kan være et forebyggende tiltak mot utbrenthet blant sykepleiere. Metode: Oppgaven er et litteraturstudium basert på seks forskningsartikler og to reviewartikkler. Det er gjennomført systematisk litteratursøk, vurdering og analyse av artikler. Resultat: Kronisk arbeidsrelatert stress påvirker forekomsten av utbrenthet blant sykepleiere. Dette medfører konsekvenser som redusert jobbtilfredshet, lavere omsorgskvalitet, og tilbaketrekning fra sykepleieryrket. Samtidig viser det seg at kollegaveiledning i gruppe øker sykepleieres kompetanse og kvalitet i omsorg, og fremmer sykepleieres opplevelse av velvære og et godt arbeidsmiljø. Utfordringer ved iverksetting av kollegaveiledning i gruppe oppstår fra sykepleiere og ledelsesnivå, samt med selve veiledningsmodellen. Konklusjon: Kollegaveiledning i gruppe kan åpne for refleksjon over egen yrkesutøvelse. Sykepleiere får muligheten til å utveksle tilbakemeldinger, dele erfaringer og gjennom dynamikken i en gruppe forebygge utbrenthet. Sykepleieres forpliktelse til å delta, lederstøtte og en godt innrammet veiledningsmodell er avgjørende for effektiv kollegaveiledning i gruppe. Nøkkelord: Sykepleie, Utbrenthet, Kollegaveiledning i gruppe
dc.description.abstractBackground: Nurses are at the top of the list of professions that experience high job demands and role-conflicts in the workplace. Consequently, they are often affected by burnout. Peer group supervision promotes both personal and professional development, proving to be an effective preventive approach against burnout.   Aim: It is the purpose of this study to examine how peer group supervision can be a preventive intervention against burnout among nurses.    Method: A systematic literature study based on six research articles and two review-articles. The study also involved systematic literature search, evaluation, and analysis of the articles.   Results: Chronic work-related stress affects the occurrence of burnout among nurses. This leads to consequences such as reduced job satisfaction, lower quality of care, and withdrawal from the nursing profession. Meanwhile, peer group supervision enhances nurses' competence and the quality of care, promotes nurses' sense of well-being and a positive work environment. Challenges in implementing peer group supervision arise from nurses and management levels, as well as the supervisionmodel itself.   Conclusion: Peer group supervision provides an opportunity for reflection on one's professional practice. Nurses get the opportunity to exchange feedback, share experiences, and through the dynamics of a group, prevent burnout. Nurses' commitment to participation, leadership support, and a well-framed guidance model are crucial for a successful peer group supervision. Keyword: Nursing, Burnout, Peer group supervision
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan kollegaveiledning i gruppe bidra til forebygging av utbrenthet blant sykepleiere?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel