"Hvordan kan sykepleiere ved hjelp av psykoedukasjon fremme mestring hos pårørende til et familiemedlem med schizofreni?"
Description
Full text not available
Abstract
SAMMENDRAG
Tittel: Fra ufredhet til mestring
Formål: I denne oppgaven, ønsker vi å tilegne oss kunnskap om hvordan sykepleiere kan bidra til mestring hos pårørende til et familiemedlem som har schizofreni på en best mulig måte.
Problemstilling: Hvordan kan sykepleiere ved hjelp av psykoedukasjon fremme mestring hos pårørende (relatives) til et familiemedlem med schizofreni?
Metode: Oppgaven ble bygd opp som en litteraturstudie. Vi har tatt med utvalgte forskningsartikler samt benyttet oss av de pensumbøkene, selvvalgt litteratur og erfaringer fra vår psykologiske praksis som vi har hatt gjennom sykepleierutdanningen.
Resultat: I de utvalgte artiklene, kommer det frem at å være pårørende til personer med schizofreni kan være både uvant og stor byrde. Manglende forståelse for symptomer og sykdommer kan føre til at pårørende føler frustrasjon og avmektighet. Samarbeid mellom sykepleiere og pårørende er vesentlig for å støtte familien, og funn viser at det har et positivt utfall som bidrar til mestring.
Konklusjon: Pårørende til et familiemedlem med schizofreni opplever i stor grad situasjonen som en byrde, i tillegg til stress, angst, manglende kunnskap og informasjon rundt sykdom og behandling. Psykoedukasjon som sykepleieintervensjon er en viktig mestringsstrategi som bidrar til økt livskvalitet, samtidig som at pårørende blir involvert i behandlingen vil det også redusere faren for pasientens tilbakefall, og forbedring av sosiale fungering i årene fremover. ABSTRACT
Title: From chaos to coping
Aim: This thesis aims to investigate the optimal approach for nurses to support the coping process of relatives of individuals diagnosed with schizophrenia, to provide valuable insights and knowledge.
Problem statement: “How can nurses promote coping among relatives of individuals suffering from schizophrenia with the help of psychoeducation?”
Methods: The methodology used to conduct this study involved performing a comprehensive literature review. We incorporated various of scholarly research papers that pertain to our study, drawing upon relevant literature from our curriculum, self-selected sources, and insights gained from our internship in the psychiatry field. These varied resources have contributed to expanding our knowledge and comprehension of the subject matter.
Findings: The selected articles suggest that being relatives of individuals with schizophrenia can be a burden. A lack of understanding of symptoms and illnesses can cause relatives to feel frustration and deafness. Collaboration between healthcare professionals and relatives is essential to support families and it reveals that it has a positive outcome, which contributes to coping and mastery.
Conclusion: Relatives of individuals with schizophrenia experience a great deal of burden, stress, anxiety, and lack of knowledge of the disease and its treatment. Psychoeducation as a nursing intervention is an important coping strategy that contributes to increased quality of life, while relatives’ involvement in the treatment reduces the risk of patient recurrence and improves social functioning in the years to come.