Hvorfor skal barn med cerebral parese bruke ståstativ? - En litteraturstudie
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3109177Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Sammendrag
TittelHvorfor skal barn med cerebral parese bruke ståstativ? - En litteraturstudie
ProblemstillingHvilken effekt har ståstativ på barn med cerebral parese, og hvordan opplever barn med cerebral parese å bruke ståstativ?
Metode Litteraturstudie med to systematiske søk gjennomført i uke 36-38, i tre databaser: PubMed, PsychINFO og CINAHL. Syv studier ble inkludert, hvorav fem var kvantitative og to kvalitative.
ResultatDe kvantitative funnstudiene antyder at bruk av ståstativ kan ha positiv effekt på beinhelse, hofteledd, tarmtømmingsfrekvens og funksjon hos barn med cerebral parese. Resultatene fremkommer ikke entydig, da effekten av intervensjonen varierer i studiene. De kvalitative funnstudiene presenterer blandede opplevelser ved bruk av ståstativ, da spennet i brukeropplevelser er store.
KonklusjonStåstativ som tiltak hos barn med cerebral parese kan ha en positiv effekt på en rekke fysiske og psykiske faktorer. Samtidig er ikke disse resultatene entydige, og bruken av ståstativ bør derfor grunnes med klar hensikt og tilpasses etter barnets behov og ønsker. Samlet sett tyder funnene på at ståstativ kan være en nyttig ressurs for barn med cerebral parese. Allikevel kreves det ytterligere forskning for å avgjøre dets effekt. Abstract
TitleWhy should children with cerebral palsy use standing frames? – A literature review
Research questionWhat is the impact of standing frames on children with cerebral palsy, and how do children with cerebral palsy perceive the use of standing frames?
MethodLiterature review with two systematic searches conducted in weeks 36-38, covering three databases: PubMed, PsychINFO and CINAHL. Seven studies were included, of which five were quantitative studies, and two were qualitative studies.
ResultsThe quantitative studies suggest that standing frames may have a positive impact on bone health, hip joints, bowel movement frequency and overall function in children with cerebral palsy. The results were however not unequivocal, as the effectiveness of the intervention varied across the studies. The qualitative studies present mixed user experiences with the use of standing frames.
ConclusionThe use of standing frames on children with cerebral palsy may positively impact physical and psychological factors. However, results are inconclusive, emphasizing the need for clear intent and adaptability to each child's preferences. The standing frame can be a valuable resource for children with cerebral palsy. Nevertheless, further research is needed to decide its effectiveness.