Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPedersen, Arve Vorland
dc.contributor.authorKleppe, Øystein
dc.contributor.authorKverneng, Marius Nyrønning
dc.date.accessioned2023-12-29T18:19:44Z
dc.date.available2023-12-29T18:19:44Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:177551117:177554640
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3109176
dc.description.abstractSammendrag Tittel: Sammenhengen mellom sosiale medier og AAS eller SARMs – en scoping review Hensikt: Fremstille hva som eksisterer av forskning på sammenhengen mellom sosiale medier og AAS eller SARMs samt hva den forteller oss. Metode: Søk ble gjennomført i databasene PubMed og Embase fra 25.09.23-29.09.23 og dette resulterte i ni relevante artikler. Sekundære strategier som Google Scholar sin «sitert av» funksjon og referanser fra inkluderte artikler ble brukt for å vurdere 608 nye artikler basert på overskrift. Resultat: Artiklene kan deles inn i tre grove kategorier: Fire artikler undersøkte assosiasjonen mellom sosiale medier og AAS eller SARMs, hvor tre fant en signifikant positiv sammenheng. Tre artikler undersøkte innhold på sosiale medier. De viste at populariteten til AAS og SARMs er økende. To artikler undersøkte promotering og salg på sosiale medier. Konklusjon: Dagens forskning tyder på at sosiale medier kan spille en sentral rolle i utbredelsen av AAS og SARMs. Tallene peker på at både AAS og SARMs er populært på sosiale medier og at dette kan påvirke yngre generasjoner. Konsekvensene av dårlig kvalitet på informasjon rundt AAS og SARMs kan resultere i feilinformasjon blant befolkningen. AAS og SARMs er også lettere tilgjengelig enn noensinne.
dc.description.abstractAbstract Title: The connection between social media and AAS or SARMs – a scoping review Aim: To present the available science that details the relationship between social media and AAS or SARMs. Method: A search was conducted in PubMed and Embase from 25.09.23-29.09.23 and this resulted in nine relevant articles. Supplementary strategies like Google Scholars «cited by» function and references from our included articles were used to assess 608 new articles based on headlines. Results: Our included articles have been organized in three groups: Four articles investigated the association between social media and AAS or SARMs whereas three of these found a statistically significant positive association. Three articles have examined the content on social media. They found a growing popularity for AAS and SARMs content. Two articles described how AAS and SARMs were promoted and sold on social media. Conclusion: Based on current science, there is a possibility that social media plays a key role in AAS and SARMs’ online presence. Available material indicates that AAS and SARMs content is popular and that this could influence younger generations. Low quality content about AAS and SARMs can result in a misinformed general population. AAS and SARMs are more accessible than ever.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSammenhengen mellom sosiale medier og AAS eller SARMs – en scoping review
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel