Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAspelund, Arild
dc.contributor.authorLund, Hedda Hove
dc.contributor.authorUgland, Hedda
dc.contributor.authorSvare, Vebjørn
dc.date.accessioned2023-11-28T18:19:44Z
dc.date.available2023-11-28T18:19:44Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146715827:152961970
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3105108
dc.description.abstractGlobalisering, teknologiske fremskritt, markedskonkurranse og en pressende klimakrise har medført drastiske og kontinuerlige endringer i forretningslandskapet. I tillegg har store globale kriser ført til økonomiske nedgangstider og krevende forretningsforhold. Selskaper må håndtere disse utfordringene og ta strategiske beslutninger for å overleve. Derfor er det interessant å stille spørsmålet: Kan vekststrategier garantere finansiell ytelse på sikt? Det er helt sentralt for akademikere, forretningsledere og myndigheter å avdekke hvilken effekt vekststrategier har på selskapers ytelse. Dersom forskere etablerer en økt forståelse for vekststrategier, kan selskaper og myndigheter få nødvendig innsikt til å ta lønnsomme strategiske beslutninger som driver næringslivet og økonomien fremover. Litteraturen på dette feltet er preget av fragmentert forskning med sprikende resultater. Derfor er det nødvendig med akademiske fremskritt som kan avdekke hvordan selskaper strategisk planlegger for vekst og hvorvidt vekststrategiene gir økonomisk avkastning på sikt. Denne masteroppgaven undersøker vekststrategier og finansiell ytelse for å få dypere kunnskap om dette forholdet og dermed bidra til den akademiske diskursen. Studien tar en kvantitativ tilnærming til å undersøke forholdet mellom vekststrategier og finansiell ytelse. Utvalget består av 488 norske produksjonsselskaper og benytter data fra en spørreundersøkelse og historiske regnskapsdata. Hypotesene er testet ved å utføre korrelasjonsanalyse og multippel lineær regresjon i SPSS. Resultatene avdekket at skreddersøm, differensiering og innovasjon er de mest fremtredende strategiene. Videre demonstrerte studien at selskaper ofte kombinerer strategier der bærekraftspromotering fremstår som en spesielt kompatibel strategi. Studien fant ingen signifikant relasjon mellom vekststrategier og finansiell ytelse. Dermed ser det ut til at selskapers vekststrategier og økonomiske avkastning avhenger av kontekstuelle forhold. Fremtidige forskningsarbeider bør ta en mer helhetlig tilnærming til fenomenet ved å betrakte interne og eksterne faktorer.
dc.description.abstractThe strong forces of globalization, technological advances, fierce competition, and the climate crisis have led to dramatic and continuous changes in the business environment. Not to mention that recent global crises have caused economic slowdowns. Firms must navigate these challenging conditions and make strategic decisions to survive in the business landscape. The pivotal question becomes: Can growth strategies guarantee long-term performance? Disclosing the influence of growth strategies on firm financial performance is essential for scholars, practitioners, and governments. Scholars pursue an enhanced academic understanding of growth strategies and their economic effects, providing profound insights for managers and governments to make strategic decisions that drive businesses and economies forward. However, previous efforts to disclose this relationship are fragmented and inconclusive. Thus, there is a need for research advances that uncover how firms strategize for growth and whether these strategies yield long-term financial returns. This master’s thesis investigates growth strategies and financial performance, pursuing profound insights into the relationship and aiming to contribute to the academic discourse. The research adopts a quantitative approach to investigate the relationship between growth strategies and their influence on financial performance. The sample comprises 488 Norwegian manufacturing firms using survey data and financial reports. The hypotheses are tested using Pearson correlation and multiple linear regression (MLR) analyses in SPSS. The results reveal that customization, differentiation, and innovation are the most prominent strategies. Moreover, firms often adopt a combination of strategies in which promoting sustainability appears particularly compatible. The research did not disclose significant influences of the strategies on financial performance. Therefore, the choice of growth strategies and their financial returns seemingly depend on firms’ contextual conditions. Further research should take a more holistic approach considering internal and external factors to enhance the understanding of the relationship.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleExploring the Relationship Between Growth Strategies and Firm Performance: A Quantitative Study of Norwegian Manufacturing Firms
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel