Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBakker, Steffen
dc.contributor.advisorNeumann, Anne
dc.contributor.authorThiis, Jenny Heggen
dc.contributor.authorKrüger, Solveig Hegstad
dc.date.accessioned2023-11-15T18:20:17Z
dc.date.available2023-11-15T18:20:17Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146714823:152917284
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3102833
dc.description.abstractI denne masteroppgaven undersøker vi hvordan beslutningen om å investere i batterielektriske lastebiler (BETer) blir påvirket av usikkerhet knyttet til fluktuerende energipriser, synkende kapitalkostnader og utvikling av nødvendig ladeinfrastruktur. Videre ser vi på hvordan investeringsbeslutningen endrer seg over tid for ulike typer lastebilbedrifter. Deretter ser vi på hvordan staten kan fremskynde overgangen til nullutslipp i veitransporten ved å innføre nye støtteordninger og subsidiere investeringer i infrastruktur. Vi gjør en sammenliknende analyse av totale eierskapskostnader (TCO) for BETer og diesellastebiler (DTer), der vi hovedsakelig fokuserer på investeringsårene 2023 - 2033. TCO regnes ut ved å bruke Monte Carlo simuleringer der strøm- og dieselprisene er underliggende stokastiske prosesser. En ekstra kostnad i forbindelse med lading av BETer blir brukt for å representere ulempen som mangelen på tilstrekkelig ladeinfrastruktur gir. Vi ser på tre ulike scenarioer for infrastrukturutviklingen og sammenlikner TCO i alle scenarioene. Til slutt utvider vi analysen vår med årene 2034 - 2040, og sammenlikner ulike støtteordninger fra staten og regner ut hva det vil koste å innføre disse. Resultatene viser at investeringsbeslutningen er avhengig av både type bedrift og infrastrukturutviklingen. Vi ser at energikostnaden er et mye større usikkerhetsmoment for DTer enn for BETer grunnet lavere virkningsgrad og mer variasjon i dieselpriser enn strømpriser. For bedrifter som kun driver med korttransport er det allerede bedre å investere i en BET enn en DT fordi TCOen er lavere. For bedrifter som driver med en blanding av kort- og langtransport, avhenger investeringsbeslutningen både av størrelsen på bedriften og scenariet for infrastrukturutvikling. Resultatene viser at det er mer fordelaktig for større bedrifter å investere i en BET enn det er for små bedrifter i dette segmentet. For bedrifter som kun bedriver langtransport avhenger investeringsbeslutningen hovedsakelig av utviklingen av ladeinfrastruktur. I basisscenarioet for infrastrukturutvikling er BETer konkurransedyktige i 2032, mens i et hurtig scenario blir de konkurransedyktige i 2028. I et langsomt scenario skjer ikke dette før 2036. For å nå et hurtig scenario må staten investere i mer offentlige ladeinfrastruktur. Over tid kan dette koste mindre enn andre mulige støtteordninger.
dc.description.abstractIn this thesis we investigate how the decision to invest in battery electric trucks (BETs) is affected by uncertainty in terms of fluctuating energy prices, declining capital costs, and infrastructure development. Moreover, we look at how the investment decision changes over time for different types of trucking companies. We then explore how the government can accelerate the transition to zero-emission road freight by introducing new support schemes and subsidizing infrastructure investments. We do a comparative analysis of the total cost of ownership (TCO) for BETs and diesel trucks (DTs), focusing mainly on the investment years 2023 - 2033. We then expand with a high-level analysis between 2034 - 2040. The TCO is calculated using Monte Carlo simulations, where the electricity and diesel prices are underlying stochastic processes. Refueling inconvenience is used as an additional cost component for BETs to represent the inconvenience that the current level of charging infrastructure gives. We consider three scenarios for infrastructure development and compare the TCOs in each scenario. Lastly, we look toward 2040, compare different governmental support schemes, and calculate the cost of providing these. Our results show that the investment decision depends on the company specifications and the infrastructure development scenario. We find that energy costs are a much more significant element of uncertainty for DTs than BETs due to lower drivetrain efficiency and more variation in diesel prices compared to electricity prices. For short-haul transportation, investing in BETs is already a better choice than DTs because the TCO is lower. For companies doing a combination of short- and long-haul, i.e., mixed transportation, the investment decision depends on the company size and the level of infrastructure development. Our findings show that large companies can benefit more from BET investments than small companies in this segment. For long-haul transportation, the investment decision is mainly determined by the level of infrastructure development. In the base scenario, BETs become cost-competitive in 2032, whereas in a rapid development scenario, they become cost-competitive in 2028. For the slow development scenario, BETs are not cost-competitive until 2036. To reach the rapid development scenario, the government needs to invest in public infrastructure. This could be less costly in time than other possible support schemes.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleA TCO Analysis of the Transition to Battery Electric Trucks in Norway
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel