Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBjørgum, Øyvind
dc.contributor.authorKirkeberg, Knut Jørgen
dc.date.accessioned2023-11-15T18:19:53Z
dc.date.available2023-11-15T18:19:53Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146715827:152961967
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3102813
dc.description.abstractBedrifter engasjert i industriell utvikling kommer gjentatte ganger over alternativer for å gå inn i nye markeder. Mange markeder vil være internasjonale og kreve vide finansielle evner i sammenheng med teknologiintensive industrier. Slike industrier vokser før de modnes. Til dags dato har mange av de voksende industriene kommet til å bli preget av usikkerhet, turbulens og kompleksitet. Denne studien benytter seg av bedriftsperspektiver og tar sikte på å forstå hvordan bedrifter utformer sine inngangsstrategier mot et nåværende og internasjonalt fremvoksende marked preget av sterk teknologiintensitet. Forskningen følger en kvalitativ og empirisk tilnærming ved å bruke en “multiple case study”. Mer spesifikt tar forskningen for seg perspektivene til norske havvindutviklere og hvordan de planlegger inntreden i det fremvoksende italienske havvindmarkedet. I seg selv befinner dette markedet seg for tiden i en innledende fase med utsikter til å muligens bli den globale lederen for tidlig kommersialisering av flytende havvind. Studien gjennomfører derfor også en empirisk italiensk markedsanalyse, som bærer på både optimisme og tvil. I alt finner forskningen case-bedriftenes strategiske oppfatninger til å både enes med og utfordre teori om markedsinngang til internasjonale fremvoksende industrier. Data tyder på at inngangssuksess er et resultat av å opprettholde og utvikle markedsundersøkelser på og mot det aktuelle markedet, samt anspore samarbeidsutviklingspartnerskap ved å overvinne spesielt regulatoriske barrierer. Ressurser har et sterkere søkelys enn kostnader, og legitimerer følgelig et ressursbasert syn hos bedriftene. Gitt type bedrift følger forskjellige forslag til tidspunktet for markedsadgang. Studien foreslår videre ny forskning for å utvikle case-parametrene for sammenligning, da denne studien virker alene i sitt slag av det valgte markedsproduktet, -bedrifter og -kontekst. Ny forskning bør også følge modningen av det italienske havvindmarkedet for å bedre forstå hvordan bedriftenes strategier utvikler seg tilsvarende mot ideen om suksess.
dc.description.abstractCompanies engaged in industrial development repeatedly come across options to enter new markets. Many of these markets will be international and demand vast financial capabilities in correspondence with technology-intensive industries. Such industries are emerging before maturing. To date, much of the entries to emerging industries have come characterized by uncertainty, turbulence, and complexity. This study takes the perspectives of market entrants, aiming to grasp how companies strategize entry towards a contemporary international emerging market with strong technology-intensity. The research takes a qualitative and empirical approach by using a multiple case study. More specifically, the research takes the perspectives of Norwegian offshore wind developers and how they strategize entry to the emerging Italian offshore wind market. By itself, this market currently resides in an initial phase with outlooks to possibly become the global leader for early floating offshore wind commercialization. Thus, the study also conducts an empirical Italian market study, carrying both optimism and doubt. In all, the research finds the case companies’ strategic perceptions to both align and challenge theory on market entry to international emerging industries. Data suggests entry success being a result of maintaining- and developing entry investigations on and towards the market at hand, eyeing co-development partnerships by overcoming especially regulatory barriers. Resources take a stronger spotlight than costs, legitimizing the resource-based view. Given the type of entrant, different suggestions for the timing of entry follow. The study further suggests new research to develop the case parameters for comparison, as this study seems alone of its kind by the chosen market product, -entrants, and -context. New research should also follow the maturement of the Italian offshore wind market to better grasp how the entrant’s strategies develop accordingly towards the notion of success.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleHeadwind & Tailwind: Norwegian Industrial Developers Entering the Italian Offshore Wind Market
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel