Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSæther, Erik Andreas
dc.contributor.authorRandgaard, Anja Hjelvik
dc.date.accessioned2023-11-15T18:19:48Z
dc.date.available2023-11-15T18:19:48Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146715827:152961976
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3102810
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDrevet av teknologiske fremskritt og digitale strategier har digitale forretningsstrategier endret måten informasjonsteknologi brukes på operasjonelt nivå i bedrifter. Koblingen mellom produkter, prosesser og tjenester har ført til behovet for å etablere en digital infrastruktur for små og mellomstore bedrifter (SMB). Som et resultat må SMB tilpasse sine informasjonssystemer og forretningsstrategier for å opprettholde konkurranseevnen i det dynamiske forretningslandskapet. Formålet med denne studien er å undersøke hvordan digitale forretningsstrategier bidrar til å skape konkurransefortrinn for SMB. Analysearbeidet er basert på funn fra to casestudier som involverer fire SMB i Norge. I tillegg er det benyttet data fra forskning innen informasjonssystemer og forretningsstrategier. En cross-case analyse ble gjennomført for å undersøke de empiriske funnene og utforske den nåværende bruken av informasjonssystemer, samt deres rolle i forretningsstrategier med tanke på å oppnå konkurransefortrinn Resultatene indikerer at ved å ta i bruk digitale teknologier og integrere digitale forretningsstrategier kan SMB øke sin konkurranseevne i et stadig mer krevende forretningsmiljø. For å oppnå dette er det avgjørende å etablere standardiserte systemer og prosesser innenfor selskapenes informasjonssystemer for å fremme smidighet, skalerbarhet og fleksibilitet. Videre er det behov for økt kunnskap om bruken av informasjonssystemer og digital teknologi slik at SMB kan utnytte denne fordelen enda bedre. Funnene tyder på at SMB kan dra nytte av digitale forretningsstrategier for å forbedre operasjonell effektivitet, øke kundeengasjementet og oppnå bærekraftige konkurransefortrinn. Imidlertid er kompleksiteten i informasjonssystemene og de nødvendige ressursene en hindring for bred implementering av digitale forretningsstrategier. Derfor oppfordrer denne studien til ytterligere forskning, spesielt om hvordan digitale forretningsstrategier skaper en dynamisk evne for SMB, samt hvordan informasjonssystemer legger grunnlaget for digital modenhet og bruk av kunstig intelligens i SMB.
dc.description.abstractSparked by technological developments and digital strategies, the emergence of digital business strategies has disrupted traditional approaches to the utilization of information technology at an operational level. The proliferation of interconnections between products, processes, and services has necessitated the establishment of a digital infrastructure for SMEs. Consequently, to remain competitive in the fast-developing landscape, SMEs must adapt their information systems and business strategies. This study seeks to address the research question of how digital business strategies contribute to the attainment of competitive advantage for SMEs. The analysis is based on the findings of two case studies encompassing four SMEs in Norway. Additional context was derived from a synthesis of recent research on information systems and business strategies. A cross-case analysis was employed to examine the empirical findings, exploring the current utilization of information systems and their relationship with business strategies in the pursuit of competitive advantage. The results suggest that adopting digital technologies and integrating digital business strategies can enhance the competitiveness of SMEs in an increasingly challenging business landscape. To achieve this, it is crucial to establish standardized systems and processes within the company's information system to foster agility, scalability, and flexibility. Furthermore, greater knowledge of the use of information systems and digital technology is required for SMEs to further use this advantage. The findings suggest that SMEs can leverage digital business strategies to improve operational efficiency, enhance customer engagement, and create a sustainable competitive advantage. However, the complexity of information systems and the resources required present a current barrier to the mainstream adoption of digital business strategies. Therefore this study particularly calls for further research into how digital business strategies create a dynamic capability for SMEs and how information systems lay the foundation for digital maturity and the use of Artificial Intelligence in SMEs.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleHow do digital business strategies contribute to small and medium-sized enterprises' competitive advantage?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel