Sustainable Business Model Innovation in Incumbent Companies
Description
Full text not available
Abstract
I en verden som i økende grad er tilpasse seg krav med fokus på bærekraftig utvikling. For å sikre seg et langsiktig konkurransefortrinn og kontrinuerlig vekst, må etablerte selskaper fokusere på en prosess kjent som Sustainable Business Model Innovation(SBMI). Denne masteroppgaven undersøker dette temaet, ved å sette søkelys på integreringen av SBMI-initiativer i fire norske etablerte selskaper: Elkem, Equinor, Hydro og Tomra. Basert på empirisk data fra de fire selskapene, skal masteroppgaven svare på forskningsspørsmålet "Hvordan blir SBMI-initiativer integrert i etablerte norske selskaper?". Ved å bruke det analytiske rammeverket dynamic capabilities (DC), sammen med en kvalitativ multi-case forskningsmetode, gir denne masteroppgaven et dyptgående innblikk i hvordan selskaper integrerer SBMI i sin virksomhet. Studien bygger på et sett med underliggende elementer for SBMI fra et tidligere gjennomført litteratursøk, som blir brukt som en grunnleggende teoretisk forståelse for denne oppgavens datanalyse. Denne masteroppgaven bidrar med å gi næringslivet og forskere en bedre forståelse av hvordan underliggende elementer, som er nevnt i litteraturen, for å oppnå DC, er å finne i det norske næringslivet. Oppgaven komplementerer også med nye underliggende elementer som ikke tidligere er diskutert i litteraturen. Resultatet er et nytt rammeverk bestående av etablerte og nye underliggende elementer som beskriver hvordan etablerte selskaper kan integrere SBMI-initiativer i sin virksomhet. In a world increasingly attuned to the urgency of sustainable development, Sustainable Business Model Innovation (SBMI) is pivotal to the long-term viability and success of incumbent companies. This master thesis seeks to investigate this critical realm by focusing on the integration of SBMI initiatives in the four Norwegian incumbent corporations: Elkem, Equinor, Hydro and Tomra. With empirical evidence from the four companies, the research addresses the research question of “How are SBMI initiatives integrated in Norwegian incumbents?”. Employing the analytical framework of dynamic capabilities(DC) together with a qualitative multi-case research design, with the organization as the unit of analysis, this study offers an in-depth view into how companies integrate SBMI into their operations. The study draws upon a set of microfoundations for SBMI, identified from a preliminary literature review, providing a structured theoretical lense for the ensuing analysis of data collected through interviews. This results in the contributions of this study serve to provide practioners and researchers with an enriched understanding of how microfoundations from DC from the literature have a validity in the real world, and also complementing existing microfoundations not previously discussed in the literature. This synthesis of validated and novel microfoundations serves to improve our understanding of how incumbent companies can integrate SBMI initiatives into their operations.