Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAspelund, Arild
dc.contributor.authorUtler, Erle Nilsen
dc.date.accessioned2023-11-15T18:19:46Z
dc.date.available2023-11-15T18:19:46Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146715827:152961985
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3102808
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSirkulærøkonomi er lagt fram som en løsning for mer bærekraftig ressursbruk og redusert miljøpåvirkning fra økonomisk aktivitet. Videre er akvakulturindustrien i Norge presentert som en industri med betydelig potensial for økt sirkularitet, spesielt med hensyn til resirkulering av plast. Forskning innenfor sirkulærøkonomi er likevel mangelfull når det kommer til innsikt i faktiske prosesser som er involvert i å realisere økt sirkularitet i bedrifter og verdikjeder. Formålet med denne studien er å adressere denne mangelen gjennom å undersøke hvordan bedrifter som allerede er involvert i initiativer med resirkulert plast fra akvakulturnæringen, har jobbet med å etablere og koordinere sine sirkulære initiativer. For å oppnå dette formålet, har empirisk data, i form av kvalitative intervjuer, blitt hentet fra et utvalg på fem aktører som opererer i verdikjeden for resirkulert plast fra akvakulturnæringen. En tematisk analyse fokusert på forretningsstrategiske elementer ble benyttet for å identifisere og diskutere de mest fremtredende temaene i dataene. Funnene knytter seg til hvordan sirkulære initiativer har blitt etablert internt i bedriftene, hvordan bedriftene jobber med samarbeidspartnere, samt strategier for å koordinere verdikjeden og markedet. Fra et teoretisk perspektiv bidrar funnene til et underutforsket område gjennom å gi innsikt i reelle prosesser og erfaringer knyttet til realisering av en sirkulær økonomi. For beslutningstakere støtter studien opp med praktiske eksempler knyttet til strategiske beslutninger og aktiviteter for å etablere sirkulære initiativer og videre koordinere verdikjeden.
dc.description.abstractThe circular economy (CE) is presented as a solution to unsustainable resource depletion and environmental impact from economic activity. In Norway, the aquaculture industry is presented as an industry with great potential for increased circularity, especially when it comes to plastic recycling. However, CE research is limited in regard to insights into actual processes involved in realizing increased circularity in businesses and value chains. This study aims to address this gap by investigating how businesses already involved with recycled aquaculture plastic have established and coordinated their circular initiatives. To support this aim, empirical data, in the form of qualitative interviews, has been collected from a sample of five actors involved in the value chain for recycled aquaculture plastics. A thematic analysis focused on business strategic elements was employed to identify and discuss the most prominent themes of the data. The findings relate to how circular initiatives have been established within the businesses, how actors work with collaborative efforts, and strategies for coordinating the value chain and market. From a theoretical perspective, the study contributes to an under-investigated area with insight into actual processes and experiences involved in realizing the CE. For practitioners, the study provides support through practical examples of strategic decisions and activities used for establishing and coordinating circular initiatives in the value chain.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleFrom Waste to Value: Investigating the Establishment and Coordination of Circular Initiatives Using Recycled Aquaculture Plastic
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel