Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAlbrechtsen, Eirik
dc.contributor.authorPaulsen, Espen
dc.date.accessioned2023-11-15T18:19:44Z
dc.date.available2023-11-15T18:19:44Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:147161422:152970606
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3102806
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractVedlikehold- og oppgraderingsprosjekter på jernbane innebærer utfordringer knyttet til at anleggsarbeid foregår nært annen trafikk (Mara et al., 2014). I denne oppgaven har jeg undersøkt rapporter om uønskede hendelser (RUH) og data om Reliability, Availability, Maintainability and Safety (RAMS) i utvalgte oppgraderingsprosjekt hos Sporveien AS. Informasjonssikkerhetssystemet i Sporveien, samt hvordan dette fungerer i dag, har også vært gjenstand for undersøkelse. I tillegg har det vært et mål å komme med forslag til forbedringer av dette. Jeg har også sett på hvordan RUH og RAMS kan tenkes å ha en sammenheng, og undersøkt hva som må være til stede for å utvikle sikkerhetsindikatorer knyttet til disse to typene av data. Det finnes lite teori som kobler RUH og RAMS sammen. Problemstillingen er derfor eksplorerende og søker gjennom deskriptiv analyse av kvalitative og kvantitative data å bidra til ytterligere empiri på dette området. Resultatene viser at et velfungerende sikkerhetsinformasjonssystem kan ses som en forutsetning for at sammenhenger mellom ulike typer sikkerhetsinformasjon skal kunne sammenlignes og gi meningsfulle analyser. De praktiske eksemplene viste at en sammenheng kan eksistere, mens hypotesetesten som ble gjennomført viste at det ikke nødvendigvis eksisterer en sammenheng.
dc.description.abstractUpgrades and maintenance on tracks for subway and tram, are challenging due to work having to be done in proximity to ongoing traffic (Mara et al., 2014). Reported Unwanted Events and data on Reliability, Availability, Maintainability and Safety (RAMS) for selected upgrades in Sporveien have been analysed in this thesis. The Safety Information System in the company has been analysed to discover how it is performing at present. One objective, has also been to suggest improvements in this performance. I have also analysed how the Reported Unwanted Events and events related to RAMS may be linked and if it is possible to develop Safety Indicators based on this linkage. There is a lack of theory linking Reported Unwanted Events and RAMS-data. This thesis, hence, had to be exploratory and contribute to increased empirical knowledge through descriptive analyses using both qualitative and quantitative data. The results show that a functioning Safety Information System is a precondition for making any meaningful analyses. I have, through practical examples, shown that there may be a linkage between the two types of data. Statistics, however, show that any linkage between Reported Unwanted Events and RAMS-data is hard to find in the collected quantitative data from Sporveien.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleRUH og RAMS: En casestudie av sikkerhetsinformasjonssystemet i Sporveien AS
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel