Ekstreme holdninger i ekstreme uttrykk
Abstract
Med tiden beveger vi oss stadig lenger bort ifra annen verdenskrigs grusomheter. Likevel henger dens ideologier fremdeles igjen både hos enkeltindivider og i grupper og bevegelser verden over, og de later ikke til å blekne. Dette kan man se av blant annet NSBM, som er en nasjonalsosialistisk subsjanger og -kultur innen black metal. Denne bacheloroppgaven vil undersøke følgende problemstilling: Hvordan kommer de ekstreme holdningene innenfor black metal-sjangeren til uttrykk gjennom NSBM-musikk, og på hvilken måte kan vi forholde oss til denne musikken? I søken etter et svar på spørsmålene i problemstillingen, tar oppgaven for seg temaer som hvithet, maskulinitet og «oss mot dem»-mentalitet i black metal. Den undersøker især et tysk NSBM-bands historie og politiske holdninger, og tar for seg innholdet i deres sangtekster og musikk, for å se om man kan finne en tydelig sammenheng mellom sangene og holdningene. Oppgaven diskuterer også spørsmålet om ytringsfriheten burde ha grenser i kunstuttrykk gjennom eksempler fra black metal-scenen og NSBM-scenen. As time goes by, we are moving further and further away from the horrors of the Second World War. Nevertheless, its ideologies still linger both amongst individuals and in groups and movements worldwide, and don’t seem to fade. This can be seen in for example NSBM, which is a national socialist subgenre and subculture within black metal. This bachelor’s thesis will discuss the following problem: How are the extreme attitudes within the black metal genre expressed through NSBM music, and in what way can we respond to this music?In the search for an answer to the questions, the thesis deals with themes such as whiteness, masculinity and an “us against them” kind of mentality in black metal. It investigates the history and political views of a German NSBM band and examines the content of their lyrics and music to see if there’s a clear connection between the songs and the attitudes. Through examples from the black metal scene and the NSBM scene, the paper also discusses the question of whether the freedom of speech should have limits in artistic expression.