Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBorge, Lars-Erik
dc.contributor.authorWist, Christian Jacob Remen Horneman
dc.date.accessioned2023-10-21T17:19:43Z
dc.date.available2023-10-21T17:19:43Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:149297512:47703725
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3097910
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker om dagens modell for vedlikeholdet av grunnskoler i Trondheim er så bra som den kan være. Gjennom møte og dialog med Trondheim Eiendom, som har det overordnede ansvaret for vedlikehold og drift av skolebygg, og en spørreundersøkelse blant rektorer i Trondheim, har oppgaven identifisert viktige perspektiver og utfordringer knyttet til dagens modell. Dette inkluderer blant annet utfordringer knyttet til kommunikasjon, beslutningstaking rundt vedlikehold, og hensyn til individuelle skoleforhold ved tildeling av vedlikeholdsmidler. Oppgaven understreker betydningen av kommunikasjon og proaktivt vedlikehold for å forhindre fremtidige problemer, og drøfter muligheten for forbedringer i dagens system. Selv om det er generell tilfredshet med den nåværende modellen for vedlikehold, antyder funnene at det er rom for forbedringer. Masteroppgaven vil forhåpentligvis bidra til en bedre forståelse av hvordan ulike organisasjonsmodeller for vedlikeholdsutgifter kan påvirke ressursbruk, kostnader og insentiver i skolesektoren. Den vil også gi innsikt i rektorers synspunkter og erfaringer knyttet til vedlikeholdsutgifter og ansvar. Dette kan være relevant for beslutningstakere og praktikere som vurderer endringer i organiseringen av skolesektoren, samt for forskere som studerer effektivitet og insentiver i offentlig sektor.
dc.description.abstractThis master's thesis examines whether the current model for the maintenance of primary schools in Trondheim is as good as it can be. Through meetings and dialogue with Trondheim Eiendom, which holds the overall responsibility for maintenance and operation of school buildings, and a survey among principals in Trondheim, the study has identified crucial perspectives and challenges related to the current model. This includes, among other things, challenges related to communication, decision-making around maintenance, and considerations for individual school circumstances in the allocation of maintenance funds. The thesis emphasizes the importance of communication and proactive maintenance to prevent future problems and discusses the possibility for improvements in the current system. While there is general satisfaction with the present maintenance model, the findings suggest that there is room for improvement. This master's thesis will hopefully contribute to a better understanding of how different organizational models for maintenance can affect resource use, expenses, and incentives in the educational sector. It will also provide insight into principals' views and experiences related to maintenance expenses and responsibilities. This could be relevant for decision- makers and practitioners considering changes in the organization of the educational sector, as well as for researchers studying efficiency and incentives in the public sector.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvem bør ha ansvaret for vedlikeholdsutgifter i grunnskolen?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel