Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJohn Howland
dc.contributor.authorElise Aas Ersdal
dc.date.accessioned2023-10-17T17:19:16Z
dc.date.available2023-10-17T17:19:16Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:145107239:65540059
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3097093
dc.description.abstractI denne oppgaven er det sett nærmere på bruk av støttende vokal og dens funksjon i sjangeren popmusikk. Med støttende vokal er det her ment den vokalen som ikke utgjør hovedstemmen eller hovedvokalen i en sang. Bruk av dette begrepet innebærer dermed at en i større grad vektlegger den støttende (supportive) funksjonen vokalstemmene har i popmusikken, og hvordan vokalstemmene spiller en rolle i arrangementet og i produksjonens helhetlige bilde. Dette tema har vært lite belyst i forskningen på populær-musikken. Formålet med oppgaven har derfor vært å bidra med å finne løsninger på hvordan en kan forske på støttende vokal. Videre har det vært et formål å bidra med innsikt i hvilke elementer støttende vokal kan ha i popmusikken og hvordan noen av nåtidens artister bruker disse elementene. Det er spesielt sett nærmere på to artister, Ariana Grande og Taylor Swift, og deres bruk av støttende vokal. I analysedelen er det valgt å fokusere mest på én sang fra hver av artistene, men dette er supplert med andre sanger for å underbygge argumentasjonen. Det er sett nærmere på støttende vokal sett fra to forskjellige analysevinkler. Først og fremst er det sett nærmere på spørsmål omkring hvilken rolle den støttende vokalen har i det mer overordnede lydbildet i de utvalgte sangene. Videre er det utført en analyse av selve arrangementet, utøvelsen og produksjonen av den støttende vokalen. En sentral kilde til inspirasjon av analyseform i denne oppgaven har vært William Moylan sin bok Recording Analysis. I analysen er det tatt utgangspunkt i Moylan sin tre-stegs analyseprosess. Det er også sett til teorier innenfor analyser av klassisk musikk og jazzmusikk. Det er i oppgaven utarbeidet ett sett med kategorier for bedre kunne forklare hvordan bakgrunnsvokalen fungerer i forhold til hovedvokalen og hvordan vokalstemmer kan fungere sammen som et helhetlig instrument. De valgte kategoriene er: Støttende vokal som akkompagnement, rytmisk støttende vokal, støttende vokal som sekundærmelodi og synkron støttende vokal.
dc.description.abstractIn this thesis, the use of backing vocals and their function in pop music is investigated in more detail. Backing vocals in this thesis means the vocals that do not form the main melodic voice or the main vocal in a song. Hence, the use of the term backing, or supportive, vocal emphasizes to a greater extent the supportive function the vocal voices have in pop music, in addition to how these vocal voices play a role in the arrangement and in the overall picture of the production. This topic of supportive vocals has received little attention in research on popular music. The purpose of the thesis has therefore been a contribution to research on supportive vocals. Furthermore, it has been an aim to contribute insight into what elements supportive vocals can have in pop music and how some of today's artists are using these elements. Two artists, Ariana Grande and Taylor Swift, and their use of supportive vocals are closely investigated. In the analysis, it has been chosen to focus on one song from each of these artists, but the analysis has been supplemented with input from other songs to support the argument. The analysis of supporting vocals has been investigated from two distinct angles. First, questions regarding the role of the supporting vocals in the overall image of sound in the selected songs are investigated in more detail. Furthermore, an analysis of the actual arrangement, performance and production of the supportive vocals has been carried out. A central source of inspiration for the form of analysis in this thesis has been William Moylan's book “Recording Analysis”. The analysis is based on Moylan's three-step process. In addition, other theories within the analysis of classical music and jazz music have been incorporated. In the thesis, a set of categories has been drawn up to better explain how the supportive vocals function in relation to the main vocals, in addition to how vocal voices can work together as a holistic instrument. The selected categories are supportive vocals as accompaniment, rhythmic supportive vocals, supportive vocals as secondary melody and synchronous supportive vocals.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title"The Art og Backing Vocals"
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel