Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVollen, Ingvild Halsebø
dc.contributor.authorMøllevik, Lisa Marie
dc.date.accessioned2023-10-12T17:22:09Z
dc.date.available2023-10-12T17:22:09Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:56775632:21506647
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3096251
dc.description.abstractDet biologiske prinsipp er ett av seks prinsipper som det norske barnevern hviler på og skal styre beslutninger og tiltak i barnevernsarbeid. Det biologiske prinsipp understreker verdien i å vokse opp hos sine foreldre og kommer til uttrykk på flere måter. Blant disse er det ønsket om å holde familien samlet, som da fører til at barnevernet i det lengste prøver å hjelpe familien som strever, med hjelpetiltak i hjemmet. Andre uttrykk er ved saker der ønsket om å holde familien samlet overstyrer andre vurderinger som angår barnets omsorgsbehov. Etter en omsorgsovertakelse, som bryter opp det biologiske båndet, har prinsippet fortsatt betydning i form av samvær og ved vurdering av tilbakeføring. Denne oppgavens problemstilling er som følger: «Hvor mye betyr det biologiske prinsipp når det skal avgjøres samvær etter en omsorgsovertakelse?» Prinsippet har for tiden kommet under et økende press. Dette presset skyldes blant annet at barnevernet har fått betegnelsen som et kunnskapsbarnevern og barn har fått kjennetegn som kompetansebarn. Tilknytning og generell utviklingspsykologi har særlig kommet i lyset og har derfor fått en større betydning enn det biologiske bånd.
dc.description.abstractThe biological principle is one out of six principles, which gives the Norwegian child welfare guidance when it comes to making decisions and measures regarding childcare. The biological principle emphasizes the value of growing up with one’s parents and is expressed in several ways. Among these is the desire to keep the family together, which then leads the child welfare service into trying their best to help families who strives, with assistance measurers in the home. Other expressions are in cases where the desire to keep the family together overrides other assessments concerning the child’s care needs. Following a takeover of care, which breaks down the biological link, the principle remains important in terms of being together and in assessing return. The issue of this thesis is as following: “How big of a value does the biological principle have when it comes to deciding togetherness after a care transfer?” The principle has recently experienced increasing pressure. This pressure is partly due to that the child welfare service has been designated as a child welfare service of knowledge, and children is now characterized as children of competence. Affiliation and general developmental psychology have come to light and has therefore become more important than the biological principle.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleDet biologiske prinsipp
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel