Hvordan kan barnevernspedagogen møte barn som blir utsatt for vold i nære relasjoner på best mulig måte?
Bachelor thesis
Date
2020Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for sosialt arbeid [1409]
Abstract
Temaet i denne bacheloroppgaven er barn som blir utsatt for vold i nære relasjoner. Problemstillingen min lyder slik: Hvordan kan barnevernspedagogen møte barn som blir utsatt for vold i nære relasjoner på best mulig måte?For mange barn er ikke hjemmet forbundet med trygghet og beskyttelse, som det burde, og det er dessverre mange barn som blir utsatt for vold og overgrep i nære relasjoner. Det finnes mange eksempler rundt om i verden og i Norge, hvor barn har blitt sviktet av menneskene i rundt seg. Mennesker som kunne sett noe, og hjulpet dem før det var for sent. Forskning viser at det er mange barn som aldri forteller til noen at de har blitt utsatt for vold og overgrep, eller at de lever med vold. Konsekvensene for disse barna kan være svært alvorlige, og det er derfor viktig at vold og overgrep blir avdekket så tidlig som mulig. Studier viser at betydningen av at voksne tilrettelegger for at barn skal kunne fortelle om vold og overgrep er viktig. I denne oppgaven vil jeg se på hvordan barnevernspedagogen kan benytte seg av de grunnleggende prinsippene om anerkjennelse, mening og verdighet i møte med voldsutsatte barn, for å kunne møte dem på best mulig måte. Faglitteratur og annen forskning innen tema om vold danner grunnlaget for oppgaven. The theme of this bachelor thesis is about children who suffers from violence in close relations. The research question will be as following:How can the socialworker meet children suffering from violence in close relations in the best possible way?For many children, home is not associated with security and protection, as it should be, and unfortunately many children are subjected to violence and abuse in close relations. There are many examples around the world, and in Norway where children have been let down by people around them. People who could have seen something and helped them before it was too late. Research shows that there are many children who never tell anyone that they have been subjected to violence and abuse, or that they are living with violence. The consequences for these children can be very serious, so it is important that violence and abuse are detected as early as possible. Studies show that the importance of adult facilitation for children to tell about violence and abuse is important. In this paper, I will be examining how the social worker can use the basic principles of recognition, meaning and dignity in dealing with abused children, in order to meet them in the best possible way. Professional literature and other research in the field of violence form the basis of the thesis.