Show simple item record

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorMikkelsen, Krisitan Aleksander H.
dc.date.accessioned2023-10-12T17:22:05Z
dc.date.available2023-10-12T17:22:05Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:56775632:21842264
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3096248
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg tematikken rundt samværsspørsmålet. I saker hvor det er besluttet omsorgsovertakelse skal også spørsmål om samvær avgjøres. Skal det være samvær? I så fall hvor ofte, og hvor lenge av gangen? Oppgaven bygger på barnevernsfaglig perspektiv, psykologisk perspektiv og juridisk perspektiv, i tillegg til at førstehåndserfaringer blir belyst. Oppgaven tar for seg ulike måter samvær kan gjennomføres på, og ser også på hva som kan virke behandlende, og hva som kan virke skadelig. Alderen på omsorgsplasserte barn, men også varigheten for plasseringen har mye å si for samværsspørsmålet. Spedbarn er for eksempel mindre utsatt for å utvikle tiknytningsproblemer dersom de flyttes tidlig og godt planlagt. Dette er viktige hensyn som tas i hver enkelt avgjørelse. Formålet med en samværsordning kan også variere. Det kan være nødvendig med samvær som en metode for å opprettholde en kjennskap til opphavet sitt, eller det kan være nødvendig å bygge gode relasjoner med biologiske foreldre under trygge rammer. Selv om samvær kan gjennomføres på forskjellige måter, og for å nå forskjellige mål, er det et spørsmål som alltid bør stilles i slike alvorlige saker. Bør det være samvær i utgangspunktet? Mange barn blir utsatt for vold, overgrep og grove tilfeller av omsorgssvikt av foreldre, og det blir allikevel vurdert at de skal ha samvær med hverandre. Er apparatet som skal sikre at slike spørsmål blir besvart kompentet nok? Denne oppgaven handler om disse sakene, tvilssakene. Hvor man ikke vet helt sikkert hvilken del av jussen som veier tyngst, eller hva som egentlig er til det beste for barnet. I disse sakene blir det helt avgjørende at barnet har noen som taler deres sak, og at vi kan stole på at beslutningstakerne har nok kunnskap og kompetanse til å svare på disse spørsmålene.
dc.description.abstractThis assignment seeks to answer questions around the subject of visitation. In cases where care orders have been decided, questions about visitation must be answered. Should it be visitation? If so, how often and for how long at a time? This assignment is based on child welfare perspectives, psychological perspectives and legal perspectives, and will also take first-hand experiences into account. There are different kinds of visitation, some of which can be harmful, and some that deals with former problems. The age of children which undergo care orders, but also the duration of the care order has a lot to say for the issue around deciding visitation questions. These are important considerations that are taken in each visitation decision. The purpose of visitation may vary. Visitation may be necessary to maintain a certain knowledge of a child’s origin, or it may be useful for building strong relations with birthparents whilst living in an safe environment. Although visitation can be done in different forms and to achieve different goals, the question should always be raised in such serious cases. Should visitation find place in the first place? Many children are victims of violence, sexual abuse and serious cases of neglect from their parents, and even under those circumstances it’s sometimes considered that they should have visitation with each other. This assignment investigates the cases where there are doubt. Where one does not know for sure which side of the justice should be stronger, or what really is in the best interest of the child. In these cases, it becomes crucial that the child can depend on someone who speaks their case on their behalf. And, that society can trust the ones making the final decisions, and that they have the right amount of knowledge and expertise to answer them.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleSamvær, til barnets beste?
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record