Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOddane, Torild
dc.contributor.authorGynnild, Guro
dc.date.accessioned2023-10-12T17:21:44Z
dc.date.available2023-10-12T17:21:44Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146717549:151719414
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3096242
dc.description.abstractNår oppgaven er åpen og uten svar, hva gjør ledere da? Denne masteroppgaven undersøker hvordan ledere håndterer komplekse, krevende og uoversiktlige oppgaver. Spesifikt utforsker oppgaven hvilke strategier ledere benytter seg av for å løse åpne oppgaver som mangler klare løsninger. Åpne oppgaver utgjør en sentral del av lederes arbeidshverdag, og formålet med studien er å skaffe en rikere forståelse av hvordan ledere løser slike oppgaver. Studien skal bidra med innsikt og inspirasjon til andre ledere, medarbeidere eller organisasjoner i arbeidet med å løse åpne oppgaver. Masteroppgaven svarer på følgende problemstilling: Q: Hvordan går ledere frem for å løse åpne oppgaver? For å besvare oppgavens problemstilling, har jeg formulert følgende forskningsspørsmål: 1. Hvordan opplever ledere åpne oppgaver? 2. Hva forstår ledere med åpne oppgaver? 3. Hvilke strategier benytter ledere for å løse åpne oppgaver? Gjennom intervju av seks ledere i ulike bransjer og sektorer får vi innsikt i deres forståelse og opplevelse av åpne oppgaver, samt hvilke strategier lederne benytter for å løse dem. Analyse av datamaterialet ble utført ved å anvende teori om åpne oppgaver, kreativitet og innovasjon, lærende organisasjoner og emosjoner i arbeidslivet. Denne tilnærmingen bidrar til en grundig og nyansert forståelse av empirien. Analysen munner ut i en dynamisk modell som beskriver strategiene ledere benytter for å løse åpne oppgaver. Studien identifiserer tre hovedstrategier som lederne benytter for å løse åpne oppgaver: Styrke eget kunnskapsgrunnlag, samarbeid i nettverk og refleksjon over, og utforsking av, mulige løsninger. Det ble også observert at disse strategiene er gjensidig avhengig av hverandre og utspiller seg i et ikke-lineært forløp.
dc.description.abstractWhen the task is open and without a solution, what do leaders do? This master`s thesis examines how leaders handle complex, challenging, and ambiguous tasks. The study explores the strategies leaders employ to solve open-ended tasks that lack clear solutions. Open-ended tasks constitute a significant part of leaders’ daily work. The purpose of this study is to gain a richer understanding of how leaders address such tasks in practice. The study aims to provide insights and inspiration for other leaders, employees, or organizations dealing with open-ended tasks. The research addresses the following research question: Q: How do leaders approach solving open-ended tasks? To address the research question of the thesis, the following questions have been formulated: 1. How do leaders perceive open-ended tasks? 2. What are leaders‘ understanding of open-ended tasks? 3. Which strategies do leaders utilize to resolve open-ended tasks? By conducting interviews with six leaders from various industries and sectors, we gain insight into their understanding and experience of open-ended tasks, as well as the strategies they employ to solve them. Analyses of the collected data were conducted using theories related to open-ended tasks, creativity and innovation, learning organization, and emotions in the workplace. This approach ensures a thorough and nuanced understanding of the empirical findings. The analyses culminate in a dynamic model that describes the strategies leaders employ to solve open-ended tasks. The study identifies three main strategies predominantly used by leaders to tackle-open ended tasks. These strategies involve strengthening their knowledge base, engaging in network collaboration, and reflecting upon and exploring potential solutions. It was also observed that these strategies are mutually independent and unfold in a nonlinear process.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleNår fasiten mangler: En studie av lederes tilnærming til åpne oppgaver
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel