Show simple item record

dc.contributor.advisorQiu, Xinlu
dc.contributor.authorHoland, Johannes Loe
dc.contributor.authorVassbø, Lars Isachsen
dc.date.accessioned2023-10-12T17:21:42Z
dc.date.available2023-10-12T17:21:42Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146717748:151580606
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3096240
dc.description.abstractSamfunnet er i konstant utvikling. For produktorienterte bedrifter blir marginene mindre og behovet for å tenke annerledes øker. Tjenester viser seg å få en større rolle i samfunnet, og på grunn av dette får også fenomenet servitisering større oppmerksomhet. Denne oppgaven utforsker dette fenomenet og hvordan det kan påvirke en bedrifts innovasjonsevne. For å undersøke dette ble det gjennomført et casestudie. Her svarte fem ledere først på en spørreundersøkelse for å kartlegge deres kapabiliteter for å servitisere, og deretter et semistrukturert intervju hvor temaene var servitisering, resultater fra spørreundersøkelsen, innovasjon og tillit. De fem deltagende informantene er tilknyttet tre ulike bedrifter som alle er av betydelig størrelse og har virksomhet i hele Norge. Funn fra studien peker på at det er likheter mellom servitisering og innovasjon. For å kunne gjennomføre en vellykket servitisering er det forutsetninger som må være på plass hvor noen av dem også gjelder for innovasjon. Det kommer blant annet frem at servitisering fører til et bedre kundeforhold, noe som er viktig for en bedrift som ønsker å drive med innovasjon. I transformasjonsprosessen blir det presentert flere utfordringer som bedriftene allerede er i eller kan møte. En av disse utfordringene kan være at det ofte krever en endring av ansattes holdninger og atferd. Det kommer frem at bruk av riktige insentiver kan være en mulig handling for å overkomme disse utfordringene. Det er også tegn som hinter til at slike handlinger kan være gunstig for å øke ansattes engasjement til å drive med innovasjon. Gjennom dette studiet er det gjort funn som tyder på at servitiseringsprosessen i stor grad kan bidra til å øke en bedrifts innovasjonsevne uten at dette nødvendigvis er et mål for bedriften. Dette funnet kan bidra til at bedrifter får en større forståelse for hva som inngår i, og hva de kan få ut av en slik transformasjonsprosess
dc.description.abstractSociety is in constant change. For product-oriented companies, margins are becoming smaller and the need to think differently is increasing. Services are proving to play a larger role in society, and because of this, the phenomenon of servitization is gaining more attention. This study explores this phenomenon and how it can influence a company's ability to innovate. To investigate this, a case study was conducted. Here, five leaders first answered a survey to map their capabilities for servitization, and then a semi-structured interview where the topics were servitization, results from the survey, innovation, and trust. The five participating informants are associated with three different companies, all of significant size and operating throughout Norway. Findings from the study suggest that there are similarities between servitization and innovation. To successfully execute servitization, certain prerequisites must be in place, some of which also apply to innovation. It is highlighted, for example, that servitization leads to better customer relationships, which is important for a company looking to innovate. In the transformation process, several challenges are presented that the companies are already facing or may encounter. One of these challenges could be that it often requires a change in employees' attitudes and behavior. It emerges that the use of the right incentives could be a possible action to overcome these challenges. There are also signs hinting that such actions could be beneficial to increase employee engagement in innovation. Through this study, findings suggest that the process of servitization can largely contribute to increasing a company's innovation ability, even if this is not necessarily a goal for the company. This finding can help businesses gain a deeper understanding of what such transformation processes involves, and what they can gain from it.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleServitiserings påvirkning på bedrifters innovasjonsevne
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record