Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBenden, Nina M.
dc.contributor.authorBratteland, Aslak
dc.date.accessioned2023-10-12T17:20:44Z
dc.date.available2023-10-12T17:20:44Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:154531380:64522465
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3096222
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractFormål: Å undersøke hvordan ergoterapeuter arbeider med individer som opplever MS-relatert kognitiv svikt slik at de kan mestre aktiviteter i dagliglivet. Metode: Kvalitativ studie der ergoterapeuter i spesialisthelsetjenesten ble intervjuet ved bruk av semistrukturerte intervju over Microsoft Teams. Datamaterialet ble registrert og nedskrevet, deretter videre analysert ved bruk av systematisk tekstkondensering. Resultat: Ergoterapeutene arbeider pasientsentrert med utgangspunkt i pasientenes konkrete utfordringer ved utarbeiding av behandlingstiltak for å hjelpe pasientene med å mestre ADL-aktiviteter. Det anvendes gruppebasert intervensjon der pasientene får undervisning om kognisjon og ulike symptomer. De oppfordres til å utveksle erfaringer med hverandre om egne utfordringer og snakke om hvordan de takler dem. Det kom frem i resultatene at informantene har ulike tilnærminger for å håndtere pasientenes bekymringer rundt egen kognitiv funksjon. Verktøy som «CRAMMS» og «Plan-do-review-evaluate» anvendes som mestringsstrategier og kompenserende strategier med mål om at pasientene skal ha best mulig forutsetninger for å mestre ADL aktiviteter. Konklusjon: Informantene har positive erfaringer med å anvende ulike behandlingstiltak slik at pasientene kan mestre ADL aktiviteter. Det er lite konkluderende forskning om hvilke behandlingstiltak som er mest effektive, men økt kunnskap på dette feltet vil gi ergoterapeuter bedre forutsetninger i møte med denne pasientgruppen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleErgoterapi ved MS-relatert kognitiv svikt
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel