Gevinstrealiseringsprosjektets rolle i implementeringen av Helseplattformen
Abstract
Helse- og omsorgssektoren står overfor store utfordringer i fremtiden med økende behov for helse- og omsorgstjenester i kombinasjon med knapphet på ressurser. Det forutsetter iverksetting av tiltak, og en mulig løsning kan være ny teknologi som effektiviserer sektoren. Helseplattformen er et nytt system implementert i Trondheim kommune, og er sentralt i møte med ressursutfordringene. Dersom de forventede gevinstene ved Helseplattformen skal oppnås, er et gevinstrealiseringsprosjekt nødvendig. Det er da særlig relevant å undersøke hvilken rolle gevinstrealiseringsprosjektet har i implementeringen av Helseplattformen, og følgende problemstilling ligger derfor til grunn for denne studien:
“Hvordan brukes gevinstrealiseringsprosjektet som et verktøy i implementeringen av Helseplattformen i Trondheim kommune?”
For å være i stand til å besvare denne problemstillingen er det gjennomført en deskriptiv og kvalitativ casestudie med ni dybdeintervjuer som datagenereringsmetode. Dokumentstudier ble også benyttet som en sekundær datainnsamlingsmetode for å tilegne oss mer kunnskap om tematikken, samt kvalitetssikre materialet fra intervjuene.
Våre empiriske resultater indikerer at Trondheim kommune ikke har kommet så langt med gevinstrealiseringsprosjektet. Derimot finnes det intensjoner om at bruken av Helseplattformen skal gi tilgang på mer styringsinformasjon, og dermed større kontroll over ressursutnyttelsen. Dette tyder på at enhetene har problemer med å håndtere registreringen av data og mengden styringsinformasjon tilgjengelig i Helseplattformen, som kan skyldes manglende opplæring og lite involvering av ansatte i organisasjonen. Når de ansatte involveres i arbeidet med gevinstrealisering gir det ofte økt motivasjon og arbeid mot organisasjonens ønskede mål. I praksis synes det imidlertid å være store variasjoner mellom enhetene i Trondheim kommune om gevinstmålene har bidratt til økt motivasjon. Dette kan skyldes forskjeller i hvor mye tid og ressurser de har prioritert på gevinstrealiseringsprosjektet, som kan bero på ulik kapasitet hos enhetene. The health and care sector is facing significant challenges in the future, with increasing demands for health and care services combined with limited resources. This necessitates the implementation of measures, and a possible solution could be new technology that streamlines the sector. “Helseplattformen” is a new system implemented in Trondheim municipality, and is central to addressing the resource challenges. To ensure that the expected benefits of “Helseplattformen” are achieved, a benefits realization project is necessary. It is particularly relevant to study the role of the benefit realization project in the implementation of “Helseplattformen”, and the following research question forms the basis for this study:
How is the benefit realization project used as a tool in the implementation of “Helseplattformen” in Trondheim municipality?
To be able to answer the question above, we conducted a descriptive and qualitative case study using nine in-depth interviews as the data generation method. Document studies were also used as a secondary data collection method to gain more knowledge about the topic, and to validate the material from the interviews. Our empirical results indicate that Trondheim municipality has not made much progress with the benefits realization project. However, there are intentions that the use of “Helseplattformen” should provide access to more management information, and thus greater control over resource utilization. Thist indicates that the units have difficulties in handling the amount of available management information and the data registration in “Helseplattformen”, which may be due to lack of training and limited involvement of employees in the organization. When employees are involved in the work of benefits realization, it often leads to increased motivation and efforts towards the organization's desired goals. On the other hand there appear to be significant variations among the units in Trondheim municipality regarding whether the benefit goals have contributed to increased motivation. This can be explained by differences in the amount of time and resources they have allocated to the benefits realization project, because of different capacities among the units.