Development of a light, strong and mobile solution to accommodate elevated backrest in extreme conditions on a Franco Garda stretcher
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3094627Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Etter å ha etablert kontakt med Norsk Luftambulanse (NAA),ble et prosjekt presentert som en potensiell masteroppgave.Prosjektet innebar å utvikle en ny fikstur for en av deresmedisinske redningsbårer. Nærmere bestemt Franco Gardabåren. (FG-båren). Dette er en lettvektig, solid, franskbygget bårement for redningsoperasjoner i utfordrende terreng. Båren kandras på alle underlag, og kan brukes i underhengende oppdragfra helikopter. En funksjon den mangler derimot er muligheten forå heve pasienten til hevet ryggleie. Dette har vært utfordringenfor dette prosjektet.Double Diamond-modellen har vært fremtredende gjennomhele prosjektet. Benchmarking ved å kombinere behov ogberegninger har blitt brukt for å evaluere og sammenlignekonseptene.Å heve pasienten til hevet ryggleie kan i mange tilfeller værelivsviktig for pasienten. Det er også ofte en mer behagelig stillingfor pasienten. Det er imidlertid ingen medisinske redningsbårersom er så allsidige som FG-båren, og samtidig har har mulighet tilå heve pasienter til hevet ryggleie.NAA har 13 helikopterbaser spredt over Norge. Alle basene dereser utstyrt med to typer bårer. Aerolite Cirrus-båren (AC-båren),som for de fleste baser er primærbåren, og FG-båren. FG-bårenbrukes hovedsakelig til søk og redningsoppdrag på grunn avdens høye funksjonalitet i ulike terreng.Brukerinnsikt i starten av prosjektet la grunnlaget forkravspesifikasjoner som senere ble brukt til å vurder ogsammenligne konsepter. Prosjektets første fokus var åfinne løftemekanismen som var best egnet for å oppfyllekravene. Prototyper ble laget for å validere funksjonalitet oganslå konseptenes potensial. Konseptene ble nøye utvalgtved hjelp av ambulansepersonell fra både Norge og Sveits.Vektberegninger vurdert sammen med hvordan mekanismenbetjenes, og hvordan man fester den til båren, ble også tatt ibetraktning før et endelig konsept ble valgt. Det valgte konseptetfor løftemekanismen er en blokkerbar gassfjær. Detaljering avkonseptet krevde nøyaktige beregninger av ideelle vinkler oglengder for å finne den optimale gassfjæren.Etter at konseptet for løftemekanismen ble valgt startet en nyidéfase. Å finne den beste måten å feste gassfjæren til bårenviste seg å være enda en omfattende produktutviklingsprosess.Lite plass, strenge krav og flere runder med analyser er nøkkelordfor denne prosessen. Flere iterasjoner senere presenteres toløsninger gjennom denne rapporten.De to løsningene er like bortsett fra måten de er festet tilden originale båren. Den første løsningen fester en avstiverpermanent under de eksisterende brakettene, og brukeren hurtigutløsermekanisme for å koble resten av fiksturen tilavstiveren.Den andre løsningen har ingen permanente deler og festesdirekte på de eksisterende brakettene ved hjelp av enfjærbelastet låsemekanisme. After establishing contact with the Norwegian Air Ambulance(NAA), a project was presented as a potential master thesis.The project involved developing a new fixture for one of theirmedical rescue stretchers. More specifically the Franco Gardastretcher. (FG-stretcher). A lightweight and tough french-builtstretcher meant for rescue operations in challenging terrain. Thestretcher can be dragged on any surface and can be hoistedfrom a helicopter. One thing it can’t do is to raise the patient toelevated backrest. That has been the challenge for this project.The Double Diamond model has been prominent through thewhole project. Benchmarking by combining needs and metricshas been used to evaluate and compare the concepts.Raising the patient to elevated backrest can in many cases bevital for the patient. It is also a more comfortable position for thepatient. However, there are no medical rescue stretchers that areas versatile as the FG-stretcher while still having the ability to raisepatients to elevated backrest.The NAA has 13 helicopter bases spread over Norway. All oftheir bases are equipped with two types of stretchers. TheAerolite Cirrus stretcher (AC-stretcher), which for most bases isthe primary stretcher, and the FG-stretcher. The FG- stretcher isused mainly for search and rescue missions, because of it’s highfunctionality in various terrain.User insights in the beginning of the project laid a foundationof requirement specifications which later has been used tocompare and evaluate concepts. The first focus of the projectwas to find the mechanism that was best suited to meet therequirements. Prototypes were made to validate functionalityand potential of the concepts. The concepts were carefullyselected with the help of paramedics from both Norway andSwitzerland. Weight estimations along with how the mechanismis operated, and how to secure it to the stretcher were alsotaken into concideration before setteling on a final concept. Thechosen concept for the lifting mechanism is a blockable gasspring. Detailing the concept required precise calculations ofideal angles and lengths to find the optimal gas spring.After the concept for the lifting mechanism was chosen, a newideation phase began. Finding the best way to attach the gasspring to the stretcher turned out to be another comprehensiveproduct development process. Little space, strict requirementsand several analysises are key words to this process. Severaliterations later, two solutions are being presented through thisreport.The two solutions are similar except from the way they arefastened to the original stretcher. The first solution attaches abrace permanently beneath the excisting brackets and uses aquick release mechanism to connect the fixture to the brace.The second solution is more easily removable and is fasteneddirectly onto the excisting brackets using a spring loadedlatching mechanism.