Enhancing Remanufacturing Potential and Mitigating Uncertainties through Digital Technologies
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3093286Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven utforsker potensialet for å implementere en sirkulær økonomi i engineer-to-order verdikjeder i den maritime industrien, og undersøker rollen digital teknologi spiller i integreringen av reproduksjon. Målet med studien er å undersøke hvilke faktorer som påvirker muligheten for å reprodusere brukte produkter, samt usikkerheter knyttet til implementeringen av slike aktiviteter i verdikjeden. Videre utforsker oppgaven hvordan digitale teknologier kan håndtere disse usikkerhetene og bidra til effektiv implementering av reproduksjon. Forskningsmetodene inkluderer en litteraturstudie for å skaffe teoretisk bakgrunn, samt casestudier av flere bedrifter ved hjelp av semi-strukturerte intervjuer og spørreskjema.
Studien identifiserer 16 nøkkelfaktorer som påvirker potensialet for reproduksjon på produktnivå, og presenterer en omfattende liste over faktorer som er spesifikke for den maritime industrien. Oppgaven fremhever også usikkerheter som oppstår ved integreringen av reproduksjon i engineer-to-order verdikjeder, inkludert forsynings-, prosess-, etterspørsels- og kontrollusikkerheter. Videre understreker oppgaven rollen til digitale teknologier som blant annet dataanalyse, tingenes internett, simulering og modellering, samt skyteknologi, for å takle disse usikkerhetene og støtte implementeringen av reproduksjon i slike verdikjeder.
Resultatene fra denne studien har praktiske implikasjoner for engineer-to-order selskaper som vurderer å innføre reproduksjon i verdikjeden sin. De identifiserte faktorene kan hjelpe med å vurdere muligheten for reproduksjon på produktnivå, mens innsikten i usikkerhetene som kan oppstå i verdikjeden kan hjelpe bedrifter med å takle utfordringene ved integrasjon. Den foreslåtte bruken av digitale teknologier gir veiledning om hvordan bedrifter kan utnytte slike teknologier for å lette integrasjonen av reproduksjon.
Det er imidlertid viktig å erkjenne begrensningene ved denne studien, inkludert variasjoner i kompetansenivå blant casebedriftene og en ujevn fordeling av interessenter. Fremtidig forskning bør fokusere på å forstå interessentspesifikke usikkerheter og gjennomføre casestudier på individuelle interessenter i den maritime næringen. Videre er det viktige områder som bør undersøkes nærmere, som de økonomiske fordelene ved reproduksjon og håndtering av eksisterende regulatoriske barrierer.
Ved å belyse faktorene som påvirker reproduksjon, usikkerhet i verdikjeden og rollen til digitale teknologier, bidrar denne oppgaven til kunnskapsgrunnlaget for bærekraftige praksiser i den maritime industrien. Forventningen er at innsiktene fra denne studien vil oppmuntre selskaper til å omfavne reproduksjon som en vei mot bærekraft. Til slutt støtter denne oppgaven fremdriften av produksjonsstrategier i den maritime industrien mot en mer bærekraftig og ressurseffektiv fremtid, og bringer oss nærmere det endelige målet om en sirkulær økonomi. This master's thesis examines the potential for transitioning engineer-to-order supply chains in the maritime industry towards a circular economy and investigates the role of digital technology in supporting the integration of remanufacturing practices. The study aims to understand the factors that determine the potential for remanufacturing used products and the uncertainties associated with implementing remanufacturing in the supply chain. Additionally, it explores how digital technologies can address these uncertainties and facilitate the effective implementation of remanufacturing. The research methodology includes a literature study for theoretical background and a multiple case study analysis involving semi-structured interviews and a questionnaire.
The study identifies 16 key factors that influence the potential for remanufacturing at the product level, contributing a comprehensive list of factors specific to the maritime industry. It also highlights the uncertainties that arise when integrating remanufacturing into engineer-to-order supply chains, encompassing supply, process, demand, and control uncertainties. Moreover, the research emphasizes the role of digital technologies, such as data analytics, Internet of Things , simulation and modeling, and cloud technology, in addressing these uncertainties and supporting remanufacturing implementation.
The findings of this study have practical implications for engineer-to-order companies considering the adoption of remanufacturing practices. The identified factors can assist in assessing the potential for remanufacturing at the product level, while the insights into supply chain uncertainties can help companies navigate challenges during integration. The suggested use of digital technologies provides guidance on how companies can leverage these tools to enhance remanufacturing operations.
However, it is important to acknowledge the limitations of the study, including variations in expertise among the case companies and an uneven distribution of stakeholders. Future research should focus on understanding stakeholder-specific uncertainties and conduct case studies on individual stakeholders in the maritime industry. Additionally, exploring the economic benefits of remanufacturing and addressing existing regulatory barriers are important areas for further investigation.
By shedding light on the factors influencing remanufacturing, supply chain uncertainties, and the role of digital technologies, this thesis contributes to the knowledge base on sustainable practices in the maritime ind