Decision Support for Storage Location Assignment in Warehousing
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3093285Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Et lager kan motta, plukke og sende hundrevis av paller hver dag. Plasseringen av hvervareenhet på lageret påvirker effektiviteten og kostnadene ved transporten av varene. Opp-gaver som mottak, innsetting, plukking og forsendelse av varer er arbeidskrevende i manuellelagre og kan bli betydelig forbedret ved å optimalisere vareenhetenes lokasjon på lager. Datransport utgjør over halvparten av tiden brukt på plukking av ordre, kan optimalisering avvareenheters lokasjon betydelig forbedre effektiviteten ved plukking av ordre. Innenfor daglig-varebransen er varer utsatt for store variasjoner i etterspørsel, og den korte holdbarhetenbringer en ekstra kompleksitet. Dette argumenterer for at lagre som opererer i denne bran-sjen bør tilnærme seg tildelingen av lokasjoner dynamisk for å sikre at vareenheters lokasjontilpasses den varierende etterspørselen. Dette innebærer at vareenheter med høy frekvensskal plasseres på mer gunstige steder, som for eksempel nær mottak-/utleveringsområdet.Arbeidere på lagre står overfor beslutninger på alle trinn i en vares forsyningskjede. For åorganisere alle disse aktivitetene, brukes et lagerstyringssystem (WMS) for beslutningsstøtte.For lagre som ikke benytter matematisk modellering for tildeling av lokasjoner, er dennebeslutningsstøtten avgjørende. Informasjon må presenteres for beslutningstakerne på enmåte som gjør det enkelt for dem å oppdage når det er behov for endring i lokasjoner. Denneinformasjonen må også være lett tilgjengelig gjennom WMS-funksjonalitetene.
Målet med studien er å undersøke hvilken informasjon beslutningstakere på et lager trengerfor å kunne ta kvalitetsbeslutninger angående tildelingen av lokasjoner. Dette blir adressertgjennom tre forskningsspørsmål, tilnærmet gjennom en litteraturstudie og en case-studie.Det første spørsmålet går ut på å identifisere hvordan beslutninger angående tildeling avlokasjoner blir tatt i dag. Det andre utforsker hvilken informasjon som er nødvendig forå støtte disse beslutningene. Det tredje spørsmålet tar for seg hvordan informasjonen kanpresenteres for å hjelpe beslutningstakerne.
Hovedfunnet fra studien er at litteraturen baserer seg på komplekse matematiske mod-eller for å tildele vareenheter til lokasjoner, mens case-studien viser at det er et team avbeslutningstakere som vurderer tilgjengelig informasjon for å tildele vareenheter til optimalelokasjoner i plukk-området. Case-studien argumenterer også for at lagre i dagligvarebran-sjen er sterkt begrenset av produktgrupper. Hvilke produktgrupper vareenhetene på lagerettilhører må vurderes i hver operasjonell beslutning om tildeling av lokasjon. Denne infor-masjonen bør derfor presenteres i WMS-funksjonalitetene for å øke synligheten og tilgjenge-ligheten av informasjonen.
Den viktigste begrensningen ved studien er at bare ett enkelt tilfelle har blitt undersøkt.Resultatene er derfor vanskelige å generalisere og kan være relevante for kun dette spesi-fikke tilfellet. Det er imidlertid grunn til å tro at de identifiserte beslutningsområdene oginformasjonsbehovet for beslutningsstøtte er relevant for andre varedistribusjonssentre somopererer i dagligvarebransjen. Før resultatene kan implementeres, må man undersøke hvilkedata som er nødvendig for å presentere informasjonen fra WMS. Videre må måten infor-masjonen kan presenteres gjennom dataene utforskes. A warehouse can receive, pick, and ship hundreds of pallets every day. The location ofeach stock-keeping-unit (SKU) in storage affects the efficiency and cost from transportingthe goods. Tasks such as receiving, put-away, order-picking, and shipping goods are laborintensive in manual warehouses, and can be greatly improved by optimizing the SKUs’ storagelocation assignment. As traveling makes up over half of the order-picking time, optimizingthe SKUs’ storage location can greatly improve order-picking efficiency. In the fast-movingconsumer goods (FMCG) industry, goods are subject to large variations in demand, andhave the added complexity of perishability. This argues that warehouses operating in thisindustry should approach the storage location assignment dynamically, ensuring that theSKUs’ storage locations are adapted to the fluctuating demand. This entails that highfrequency SKUs are located in more favorable locations, such as close to the I/O area.Workers at warehouses are faced with decisions to make at all stages of a good’s supplychain. To organize all these activities, the warehouse management system (WMS) is usedfor decision support. For warehouses that do not utilize mathematical modelling for storagelocation assignment, this decision support is crucial. Information needs to be presented tothe decision-makers in a way that enables them to easily detect when there is a need forchange in the storage locations. This information must also be easily accessible from thefunctionalities of the WMS.
The aim of the study is to investigate which information decision-makers in a warehouseneed in order to make high quality decisions regarding the storage location assignment. Thisis addressed through three research questions, approached through a literature study anda case study. The first question aims to identify how decisions regarding storage locationassignment are made today. The second explores which information is needed to supportthese decisions. The third question addresses how the information can be presented to aidthe decision-makers.
The key finding from the study is that the literature offers complex mathematical modelsfor assigning SKUs to storage locations, while the case study shows that there is a team ofdecision-makers who considers available information for assigning SKUs to optimal storagelocations in the forward area. The case study also argues that warehouses in the FMCGindustry are heavily constrained by product groups. Which product groups the SKUs atthe warehouse belongs to must be considered in every operational decision of the storagelocation assignment. This information should therefore be presented in the functionalities ofthe WMS to increase visibility and accessibility of the information.
The main limitation of the study is that only one single case has been investigated. Theresults are therefore difficult to generalize, and may only be applicable for this particularcase. There is, however, reason to believe that the identified decision areas and informationneeded for decision support is relevant for other retail distribution centers operating in theFMCG industry. Before the results can be implemented, one needs to investigate which datais necessary to attain the information from the WMS. Furthermore, how the information canbe presented through the data needs to be explored.