dc.contributor.advisor | Strandhagen, Jan Ola | |
dc.contributor.author | Arenth, Ole Jørgen Bogen | |
dc.date.accessioned | 2023-09-29T17:21:06Z | |
dc.date.available | 2023-09-29T17:21:06Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:146717033:46088445 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3093192 | |
dc.description.abstract | Formålet med dette arbeidet har vært å kartlegge hva en bærekraftig snøproduksjons og distribusjonsstrategi
innebærer. Målet var å vise til hvordan en kunne bruke teori fra produksjons og
distribusjonsstrategi til å finne ideele løsninger for skianlegg med snøproduksjon.
Arbeidet ble begrenset ved at en kun så på langrennsanlegg, og det ble valgt å bruke Granåsen
Skiarena som case. Dette for å vise til hvordan det praktisk kunne implementeres.
Metodene som ble brukt for å finne frem til resultatet var:
• Intervju med fagpersoner, anleggseiere og leverandører av utstyr
• Litteratursøk
• Analyse av værdata og produksjonskapasitet
Intervju og litteratur skulle bidra med kvalitativ kunnskap, mens værdataanalysen skulle kunne si
noe med en viss sikkerhet basert på en kvantitativ analyse.
Resultatene som foreligger viser hvordan et skianlegg kan karakteriseres med en omdømmefaktor.
Denne er bygd opp av følgende hovedelementer – som igjen er bygd opp av ulike avhengige og
uavhengige parametere:
• Anlegg tilgjengelig (åpent)
• Løypedesign
• Miljøkostnad
• Snøkvalitet
• Økonomiske kostnader
Det ble også vist at ved å bruke måledata fra værstasjoner, så var det mulig å si noe om når
anlegget ville åpne – gitt produksjonsstrategi.
Å sammenligne nytten av å ha anlegget åpent tidlig på senhøsten med kostnadene det medfører
vil være viktig i en vurdering av produksjons- og distribusjonsstrategi. Økt folkehelse gir mindre
helserelaterte utgifter for samfunnet [1],[2]. Å kunne utsette arrangementer til desember-januar
vil ha noe å si med tanke på sannsynligheten for at anlegget vil være dekt med snø, som vist i
resultatene. | |
dc.description.abstract | The purpose of this study has been to explore what a sustainable snow production and distribution
strategy entails. The goal was to demonstrate how theories from production and distribution
strategy can be applied to identify optimal solutions for ski facilities making their own snow.
The study was limited to cross-country skiing facilities, and Gran˚asen Ski Arena was chosen as a
case study to illustrate practical implementation.
The methods used to achieve the results were:
• Interviews with experts, facility owners, and equipment suppliers
• Literature review
• Analysis of weather data and production capacity
Interviews and literature aimed to provide qualitative knowledge, while the analysis of weather
data allowed for quantitative assessments with a certain degree of certainty.
The obtained results demonstrate how a ski facility can be characterized by a reputation factor,
which consists of the following main elements, each comprising various dependent and independent
parameters:
• Facility accessibility (open)
• Trail design
• Environmental cost
• Snow quality
• Economic costs
Furthermore, it was demonstrated that by utilizing measurements from weather stations, it was
possible to predict the opening time of the facility based on the chosen production strategy.
Comparing the benefits of early fall facility opening with the associated costs will be crucial in
evaluating the production and distribution strategy. Increased public health leads to reduced
healthcare expenses for the society [1], [2]. The possibility of postponing events until December-
January will have an impact on the likelihood of the facility being covered in snow, as shown in
the results. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Bærekraftig produksjons- og distribusjonsstrategi – Snøproduksjon | |
dc.type | Master thesis | |