Bruken av simuleringer og spill i norske prosjektorganisasjoner – En studie
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3092830Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven undersøker potensielle fordeler og anvendelser av simuleringer og spill i prosjektledelse og intern kompetanseutvikling. Ved hjelp av en blandet metodetilnærming ble det gjennomført en nettbasert spørreundersøkelse fra april til midten av mai 2023. Resultatene viste minimal bevissthet rundt, og bruk, av simuleringer og spill innen prosjektledelse og intern kompetanseheving. Simuleringer er litt mer anerkjent enn spill. Flertallet av respondentene var godt kjent med programvare som simulerer f.eks. ingeniørtekniske anliggender, men ikke de som fokuserer på selve prosjektledelsen.Deltakerne anerkjente imidlertid de potensielle fordelene slike simuleringer kan bidra med, slik som forbedrede problemløsningsevner, kommunikasjon, samarbeid, team-motivasjon og engasjement. Om fremtiden så tror nesten halvparten av respondentene at simuleringer og spill vil få en større rolle, selv om tradisjonelle metoder vil fortsette å være dominerende. Studien konkluderer med at simuleringer og spill har et betydelig potensial om å forbedre prosjektledelse og kompetanseutvikling. Funnene understreker behovet for videre forskning for å optimalisere disse verktøyenes bruk i fagmiljøer. This thesis examines potential benefits and applications of simulations and games in project management and internal skills development. Using a mixed methodological approach, an online survey was conducted from April to mid-May 2023. The results showed minimal awareness and use of simulations and games in project management and internal competence enhancement. Simulations are a bit more reputable than games. The majority of respondents were well acquainted with software that simulates e.g. engineering issues, but not those that focus on project management itself. However, participants recognized the potential benefits simulations can bring, such as improved problem-solving skills, communication, collaboration, team motivation and engagement. About the future, almost half of respondents believe that simulations and games will play a greater role, even though traditional methods will continue to dominate. The study concludes that simulations and games have a significant potential to improve project management and skills development. The findings underscore the need for further research to optimize the use of these tools in professional environments.