Human Reliability Analysis of a safety operator on an autonomous passenger ferry
Master thesis
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for marin teknikk [3611]
Abstract
Når selskapet Zeabuz forsøker å utvikle sin egen autonome passasjerferge, oppsto problemet med den menneskelige påliteligheten med hensyn til systemet. Den største bekymringen for denne masteroppgaven er å finne ut om den menneskelige operatøren er i stand til å overta etter en systemfeil og hva er faktorene som påvirker deres ytelse. Den fokuserer på de vanlige og unormale operasjonene, og har som mål å demonstrere om operatøren er pålitelig uansett hvor de opererer fra.
En menneskelig pålitelighetsanalyse ble utført, ved hjelp av SPAR-H-metoden, med tanke på to tilfeller: en operatør som opererer om bord på fergen og en fra et fjernstyringsrom på land. De forskjellige oppgavene og feilen blir identifisert, og de nominelle menneskelige feilsannsynlighetene (NHEP) og ytelsesformingsfaktorene (PSF) er tildelt for å beregne de endelige menneskelige feilsannsynlighetene (HEP). Det er funnet at operatørens pålitelighet reduseres når den opererer fra kontrollrommet og gir detaljer om hvor man kan forbedre, passasjerenes ledelse og den manuelle overtakelsen ser at feilsannsynlighetene deres er doble eller mer når de ikke opererer ombord på fergen.
Basert på resultatene foreslås det så å implementere et passasjerkontrollsystem og legge til mer opplæring for operatørene som eventuelt skal kjøre fergen under operasjoner. Det anbefales også å revurdere sannsynlighetene ved endring av systemet og organisasjonen, for å sjekke forbedringene av endringene. As the company Zeabuz tries to develop their own autonomous passenger ferry, the problem of the human reliability with respect to the system arose. The major concern of this master thesis is to find out whether the human operator is able to take over after a system failure and what are the factors that influence their performance. It focuses on the regular and abnormal operations, and aims to demonstrate whether the operator is reliable no matter where they operate from.
A Human Reliability Analysis was performed, using the SPAR-H method, considering two cases: an operator operating onboard the ferry and one from a remote control room, onshore. The different tasks and failure are identified and the Nominal Human Error Probabilities (NHEP) and Performance Shaping Factors (PSF) are assigned to calculate the final Human Error Probabilities (HEP). It is found that the reliability of the operator decreases when operating from the control room and gives details on where to improve, the passengers' management and the manual takeover see their failure probabilities double or more when not operating onboard the ferry.
Based on the results, it is then suggested to implement a passenger control system and add more training for the operators who may have to drive the ferry during operations. It is also advised to reevaluate the probabilities when modifying the system and the organization, in order to check the improvements of the changes.