Show simple item record

dc.contributor.advisorOddane, Torild A. W.
dc.contributor.authorHavstein, Hanna Mari Paulsen
dc.contributor.authorVigmostad, Tonje Marie Ramnæs
dc.date.accessioned2023-09-21T17:20:36Z
dc.date.available2023-09-21T17:20:36Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146717748:148096152
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3091208
dc.description.abstractOmgivelser som forandrer seg konstant kan være utfordrende for organisasjoner å håndtere. Med koronapandemien enda friskt i minne og flere kriser de siste årene, som grunnstøtingen i Suezkanalen, krigen i Ukraina, og strømkrisen. På bakgrunn av dette har formålet med studien vært å studere lederes beslutninger under kriser eller krevende uforutsette situasjoner. Problemstillingen som er besvart i denne studien er "Hva definerer ledere som kritiske suksessfaktorer for å kunne ta gode beslutninger under krevende uforutsette situasjoner?". For å svare på problemstillingen i denne kvalitative studien, har vi gjennomført ti semistrukturerte dybdeintervjuer. Vi har intervjuet ledere fra fem ulike casebedrifter, fra ulike bransjer. Studien har hatt en tilnærming som har gått fra empiri til teori, hvor teorier har spilt inn i løpet av prosessen. Ledelse i krevende uforutsette situasjoner er et lite utforsket området i eksisterende litteratur. Derfor er litteratur om kriseledelse supplert med organisasjonsteori og ledelse, for å gi et teoretisk grunnlag for de presenterte funnene. Denne studien har avdekket at det er flere elementer som spiller en rolle for å ta gode beslutninger i krevende uforutsette situasjoner. Deriblant motstandsdyktighet, tillit, og lederegenskaper som erfaring. Gjennom studien har vi identifisert de kritiske suksessfaktorene for å ta gode beslutninger under krevende uforutsette situasjoner, basert på informantenes observasjoner. Det kom frem fem avgjørende faktorer i beslutningsprosessen: aksept, forberedelser, godt samarbeid, oversikt, og prioriteringer. Våre funn indikerer at informantene vektla viktigheten av å akseptere den krevende situasjonen de befant seg i. Det var også tydelig at behovet for forberedelser før kriser varierte betydelig, da noen hadde svært omfattende beredskapsplaner, mens andre ikke så behovet for det. Videre fremhevet informantene betydningen av et godt samarbeid som de kunne stole på når en krevende uforutsett situasjon oppstod. Når informantene skulle håndtere slike situasjoner, var det viktig for dem å skaffe seg oversikt. Deretter måtte de prioritere riktig med den tilgjengelige tiden, for å kunne fatte gode beslutninger. Andre sentrale prioriteringer vi oppdaget, omhandlet avveiningen mellom økonomiske og menneskelige faktorer.
dc.description.abstractIn environments that are constantly changing, it can be challenging to manage for organizations. With the COVID-19 pandemic still fresh in memory, and several crises in recent years, such as the blocking of the Suez Canal, the Ukrainian war, and the European Energy crisis. The purpose of this study has been to examine leaders' decisions during crises or challenging unforeseen situations. The problem statement addressed in this study is "What defines critical success factors for leaders to make good decisions in challenging unforeseen situations?". To answer this problem statement, in this qualitative study, we conducted ten semi-structured in-depth interviews. We interviewed leaders from five different companies, representing various industries. The study employed an empirical-to-theoretical approach, where theories have influenced the process. Leadership in challenging unforeseen situations is a relatively unexplored area in the existing literature. Therefore, crisis management literature has been supplemented with organizational and leadership theory to provide a theoretical foundation for the findings presented. This study revealed several factors that contribute to making good decisions in challenging unforeseen situations, including resilience, trust, and leadership traits such as experience. Throughout the study, we identified the critical success factors for making good decisions in challenging unforeseen situations based on the informants' observations. The five critical success factors that emerged in the decision-making process was acceptance, preparations, effective collaboration, situational awareness, and prioritization. Our findings indicate that the informants emphasized the importance of accepting the challenging situation they found themselves in. It was also evident that the need for preparations before crises varied significantly, with some having extensive contingency plans while others did not see the need for them. Furthermore, the informants highlighted the significance of effective collaboration they could rely on when facing challenging unforeseen situations. When dealing with these situations, it was crucial for the informants to gain situational awareness. They then had to prioritize effectively with the available time to make good decisions. Other important priorities we discovered involved balancing economic and human factors.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLederes perspektiv på håndtering av krevende uforutsette situasjoner
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record