Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLeyda, Julia
dc.contributor.authorThompson, Hans Mikael Schjefstad
dc.date.accessioned2023-09-21T17:20:21Z
dc.date.available2023-09-21T17:20:21Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:137202534:34552422
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3091199
dc.description.abstractI 2021 oppstod en privatinvestorbevegelse med fokus på GameStop-aksjen, en handelsbedrift som opplevde nedgangstider. Denne bevegelsen dannet et miljø som fremmet politisk aktivisme mot aksjemanipulasjon og et system som gagnet de rike og mektige. Innenfor dette miljøet ble filmer og medier flittig brukt som kommunikasjonsmiddel, for miljødannelse og for å etablere en felles identitet. En av de sentrale filmene i denne sammenhengen var The Big Short (McKay, 2015). Samspillet mellom The Big Short og GameStop-miljøet blir utforsket gjennom en rekke teoretiske tilnærminger, inkludert Bordwells teori om meningsdannelse, Murray Smiths perspektiv på karakterengasjement, samt rammeverkene til nyliberalisme, marxisme og meme-vitenskap. Denne teksten er delt inn i tre tydelige deler: Filmens meningsinnhold, karakterengasjement og politisk analyse. Hver av disse delene belyser ulike aspekter ved filmen, inkludert dens kritikk av finansverdenen, utforskingen av sentrale karakterers karakterengasjement, og hvordan den er blitt brukt som en ressurs i miljøets politiske agenda. Videre inneholder analysen også en vurdering av samfunnskritikken som The Big Short presenterer.
dc.description.abstractIn 2021, a private investor movement centered around the GameStop stock emerged, during a period of economic downturn. This movement cultivated an environment to promote political activism against stock manipulation and a system designed to favor the wealthy and powerful. Within this milieu, films and media were extensively utilized for communication, environmental education, and identity formation. One of these prominent films was The Big Short (McKay, 2015). The interaction between The Big Short and the GameStop community is examined through various theoretical approaches, encompassing Bordwell's theory of meaning construction, Murray Smith's perspective on character engagement, as well as frameworks of neoliberalism, Marxism, and meme science. This text is divided into three distinct sections: The film's thematic content, character engagement, and political analysis. Each of these sections sheds light on different facets of the film, including its critique of the financial world, exploration of central characters character engagement, and its utilization as a resource within the community's political agenda. Furthermore, the analysis includes an assessment of the societal critique presented by The Big Short.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleFilm, Finans og Aktivisme: Analyse av påvirkningen fra The Big Short på GameStop-investoropprøret
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel