Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorCasoinic, Daniel
dc.contributor.authorRessem, Vegard
dc.date.accessioned2023-09-19T17:20:57Z
dc.date.available2023-09-19T17:20:57Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146717549:149289612
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3090605
dc.description.abstractKunstig intelligens (AI) er forventet å skape en ny teknologisk revolusjon og påvirke organisasjoner og samfunnet på måter som til dels er foreløpig ukjent. Implementering av AI i organisasjoner er viktig fordi det er forventet å skape økt produktivitet og effektivitet. Denne studien tok sikte på å undersøke implementering av AI i organisasjoner og rollen ledelse spiller i denne prosessen, samtidig som å undersøke hvilken påvirkning implementering av AI har på ledelse selv. Organisatoriske kapabiliteter og ledelseskompetanse som behøves for vellykket implementering ble undersøkt. Gjennom en kvalitativ forskningsmetode, ble fem ledere fra store, norske organisasjoner intervjuet. Den empiriske dataen inkluderte også en sekundær datakilde som supplement. Funnene i undersøkelsen viser hvordan AI er implementert i organisasjoner og hvorfor. Undersøkelsen belyser hva AI bidrar til i organisasjoner og fant at oppgaver er augmentert i praksis. Analysen avdekket flere ferdigheter som ledere trenger for å tilrettelegge vellykket implementering av AI, nærmere bestemt forståelse av endring, generell forståelse av AI teknologi og evnen til å se muligheter med implementering av AI for å skape verdi. Rollen ledere har i implementering av AI er å drive endringsprosessen, og studien foreslår at en autentisk-transformell ledelsestilnærming er fordelaktig for å drive med AI i organisasjoner. Analysen avdekket holdningen ledere har til AI og utfordringene som følger implementering. Etiske betraktninger, bias i data og vanskeligheter med å stole på AI ble funnet som utfordrende, men hindrer ikke eksperimentering og implementering av AI i organisasjoner. Studien etterstrebet å undersøke en foreslått forskningsmodell basert på litteraturen. Basert på funnene i studien, er AI kapabilitetene som organisasjoner trenger for vellykket implementering identifisert som IT-folk, forståelse av AI-teknologi på tvers av organisasjonen, evnen til å tilpasse seg, kvalitetsdata, trenere av AI og utvikling av AI internt. I modellen er rollen til ledere foreslått som tilretteleggere av endring, og er lenken mellom AI kapabiliteter og vellykket implementering. Avslutningsvis er teoretiske og praktiske implikasjoner diskutert, i tillegg til begrensinger av studien og forslag til videre forskning.
dc.description.abstractArtificial intelligence (AI) is predicted to cause a technological revolution and impact organizations and society in ways which are not yet fully known. The implementation of AI in organizations is important because it is thought to offer increased productivity and efficiency. This study aimed to investigate the implementation of AI in organizations and the role of leaders in this process, and how implementation of AI impacts the role of leadership itself. Organizational capabilities and leadership competencies needed for successful implementation were investigated. Through a qualitative research method, five leaders of large Norwegian organizations were interviewed, and the empirical data was supplemented with a secondary data source. The findings present how AI is implemented in organizations and why. This research highlights what AI contributes to in organizations and found that tasks are augmented in practice. The analysis revealed several skills that leaders need in facilitating successful implementation of AI, namely the understanding of change, having a general understanding of AI technology, and to see possibilities with implementation of AI to create business value. The role of leaders in implementing AI is to drive change, and the thesis suggest that an authentic-transformational leadership approach is advantageous for dealing with AI in organizations. The analysis revealed the attitudes of leaders toward AI technology and challenges that follow implementation. Ethical considerations, bias in data and difficulty in trusting AI are found to be challenging but does not hinder the experimentation and implementation of AI in organizations. The study sought to investigate a proposed research model derived from the literature. Based on this study’s empirical findings, the AI capabilities of the organization needed for successful implementation were identified as IT personnel, knowledge of AI technology across the organization, ability to adapt, quality data, AI trainers, and in-house development. In the model, the role of leaders is suggested as facilitators of change, being the link between AI capabilities and successful implementation. In conclusion, theoretical and practical implications are discussed, as well as limitations of the study and suggestions for further research.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleImplementing AI in Organizations: The Role of Leaders and Its Impact on Leadership
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel