dc.contributor.advisor | Stiklestad, Trond | |
dc.contributor.author | Diab, Sebastian Wigand | |
dc.contributor.author | Ølberg, Thomas Schøyen | |
dc.date.accessioned | 2023-09-19T17:20:52Z | |
dc.date.available | 2023-09-19T17:20:52Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:146717549:150492359 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3090602 | |
dc.description.abstract | Flere bedrifter anser i dag miljø-, sosiale og forretningsetiske hensyn (ESG) som en
nødvendighet for å imøtekomme forventningene til et dynamisk samfunn med stadig økende
krav.
Masteravhandlingen retter søkelyset mot hvordan bedrifter kan bruke ESG som et verktøy for
å opprettholde og skape nye konkurransefortrinn i dynamiske omgivelser. Vi har i forbindelse
med dette formulert følgende problemstilling:
“Hvordan bidrar ESG til opprettholdelse og nyskapelse av konkurransefortrinn i dynamiske
omgivelser?”
Vi har utviklet de to følgende forskningsspørsmålene for å besvare problemstillingen:
1. Hvordan bidrar ESG til opprettholdelse og nyskapelse av konkurransefortrinn?
2. Hva gjør at bedrifter lykkes bedre i dynamiske omgivelser?
Studien tar utgangspunkt i åtte store selskaper i Norge. Avhandlingen besvares med et
kvalitativt forskningsdesign, der vi har gjennomført åtte intervjuer med 11 bærekraftledere fra
seks ulike bransjer i norsk næringsliv. Studiens empiriske grunnlag består av funn fra
dybdeintervju og års- og bærekraftsrapporter. Dette grunnlaget kombineres med relevant teori
om dynamiske kapasiteter, og litteratur om ESG og samfunnsansvar. Den empiriske analysen
bygger på dette grunnlaget og leder til konklusjonen som besvarer problemstillingen.
Hovedfunnene våre indikerer at det er flere faktorer som bidrar til å opprettholde og skape
konkurransefortrinn ved bruk av ESG som et verktøy i dynamiske omgivelser. Våre funn viser
at bedrifter oppnår konkurransefortrinn ved å ha en fremtredende ledelse der ESG integreres
som et sentralt verktøy i innovasjonsprosesser. Bedrifter bruker ESG-hensyn for å bygge tillit
og eget omdømme overfor interessenter, og for å imøtekomme nasjonalt og regulatorisk press
proaktiv. Vi fant at dynamiske kapasiteter og ambidekstre evner er avgjørende for å
opprettholde kortsiktig konkurranseevne i dynamiske omgivelser, mens ESG-implementering
brukes til å legge fundamentet for fremtidige konkurransefortrinn og et langsiktig
lønnsomhetsperspektiv. Samtidig fremkommer det at sentrale faktorer for suksess i dynamiske
omgivelser inkluderer innsamling og bruk av pålitelige og nøyaktige data, tilpasning til
forventningene i verdikjeden og evnen til å være en pådriver i verdikjeden sin. | |
dc.description.abstract | An increasing number of businesses consider environmental, social, and corporate governance
(ESG) factors as essential to be able to meet the expectations of a dynamic environment with
ever-increasing demands. This master's thesis focuses on how companies can utilize ESG as a
tool to maintain and create new competitive advantages in dynamic environments. In this
regard, we have formulated the following research question:
"How does ESG contribute to the maintenance and creation of competitive advantages in
dynamic environments?"
To answer this research question, we have developed two research sub-questions:
1. How does ESG contribute to the maintenance and creation of competitive advantages?
2. What characterises companies that thrive in dynamic environments?
The study is based on eight large companies in Norway. The thesis is answered with a
qualitative research design, where we have conducted eight interviews with 11 sustainability
leaders from six different industries in Norway. The empirical basis of the study consists of
annual and sustainability reports and findings from in-depth interviews. This is combined with
relevant theory about dynamic capabilities, and literature on ESG and corporate responsibility.
The empirical analysis builds on this basis and leads to the conclusion which answers the
research question.
Our key findings indicate that there are multiple factors contributing to the maintenance and
creation of competitive advantages by using ESG as a tool in dynamic environments. Our
findings show that businesses with a prominent leadership, and where ESG is integrated as a
central tool in its innovation processes, achieve competitive advantages through adaptation to
the green shift, while simultaneously building trust and reputation. Additionally, we find that
ESG is a tool that enables companies to proactively work to establish future competitive
advantages, and ensure long-term profitability. It also emerged that key factors for success in
dynamic environments include the collection and use of reliable and accurate data, adaptation
to the plethora of expectations in the value chain, and to be a driver in the value chain. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | ESG som et verktøy for å styrke bedrifters konkurranseevne: En empirisk analyse på tvers av seks bransjer i
Norge. | |
dc.type | Master thesis | |