Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStiklestad, Trond
dc.contributor.authorDiab, Sebastian Wigand
dc.contributor.authorØlberg, Thomas Schøyen
dc.date.accessioned2023-09-19T17:20:52Z
dc.date.available2023-09-19T17:20:52Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146717549:150492359
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3090602
dc.description.abstractFlere bedrifter anser i dag miljø-, sosiale og forretningsetiske hensyn (ESG) som en nødvendighet for å imøtekomme forventningene til et dynamisk samfunn med stadig økende krav. Masteravhandlingen retter søkelyset mot hvordan bedrifter kan bruke ESG som et verktøy for å opprettholde og skape nye konkurransefortrinn i dynamiske omgivelser. Vi har i forbindelse med dette formulert følgende problemstilling: “Hvordan bidrar ESG til opprettholdelse og nyskapelse av konkurransefortrinn i dynamiske omgivelser?” Vi har utviklet de to følgende forskningsspørsmålene for å besvare problemstillingen: 1. Hvordan bidrar ESG til opprettholdelse og nyskapelse av konkurransefortrinn? 2. Hva gjør at bedrifter lykkes bedre i dynamiske omgivelser? Studien tar utgangspunkt i åtte store selskaper i Norge. Avhandlingen besvares med et kvalitativt forskningsdesign, der vi har gjennomført åtte intervjuer med 11 bærekraftledere fra seks ulike bransjer i norsk næringsliv. Studiens empiriske grunnlag består av funn fra dybdeintervju og års- og bærekraftsrapporter. Dette grunnlaget kombineres med relevant teori om dynamiske kapasiteter, og litteratur om ESG og samfunnsansvar. Den empiriske analysen bygger på dette grunnlaget og leder til konklusjonen som besvarer problemstillingen. Hovedfunnene våre indikerer at det er flere faktorer som bidrar til å opprettholde og skape konkurransefortrinn ved bruk av ESG som et verktøy i dynamiske omgivelser. Våre funn viser at bedrifter oppnår konkurransefortrinn ved å ha en fremtredende ledelse der ESG integreres som et sentralt verktøy i innovasjonsprosesser. Bedrifter bruker ESG-hensyn for å bygge tillit og eget omdømme overfor interessenter, og for å imøtekomme nasjonalt og regulatorisk press proaktiv. Vi fant at dynamiske kapasiteter og ambidekstre evner er avgjørende for å opprettholde kortsiktig konkurranseevne i dynamiske omgivelser, mens ESG-implementering brukes til å legge fundamentet for fremtidige konkurransefortrinn og et langsiktig lønnsomhetsperspektiv. Samtidig fremkommer det at sentrale faktorer for suksess i dynamiske omgivelser inkluderer innsamling og bruk av pålitelige og nøyaktige data, tilpasning til forventningene i verdikjeden og evnen til å være en pådriver i verdikjeden sin.
dc.description.abstractAn increasing number of businesses consider environmental, social, and corporate governance (ESG) factors as essential to be able to meet the expectations of a dynamic environment with ever-increasing demands. This master's thesis focuses on how companies can utilize ESG as a tool to maintain and create new competitive advantages in dynamic environments. In this regard, we have formulated the following research question: "How does ESG contribute to the maintenance and creation of competitive advantages in dynamic environments?" To answer this research question, we have developed two research sub-questions: 1. How does ESG contribute to the maintenance and creation of competitive advantages? 2. What characterises companies that thrive in dynamic environments? The study is based on eight large companies in Norway. The thesis is answered with a qualitative research design, where we have conducted eight interviews with 11 sustainability leaders from six different industries in Norway. The empirical basis of the study consists of annual and sustainability reports and findings from in-depth interviews. This is combined with relevant theory about dynamic capabilities, and literature on ESG and corporate responsibility. The empirical analysis builds on this basis and leads to the conclusion which answers the research question. Our key findings indicate that there are multiple factors contributing to the maintenance and creation of competitive advantages by using ESG as a tool in dynamic environments. Our findings show that businesses with a prominent leadership, and where ESG is integrated as a central tool in its innovation processes, achieve competitive advantages through adaptation to the green shift, while simultaneously building trust and reputation. Additionally, we find that ESG is a tool that enables companies to proactively work to establish future competitive advantages, and ensure long-term profitability. It also emerged that key factors for success in dynamic environments include the collection and use of reliable and accurate data, adaptation to the plethora of expectations in the value chain, and to be a driver in the value chain.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleESG som et verktøy for å styrke bedrifters konkurranseevne: En empirisk analyse på tvers av seks bransjer i Norge.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel