Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHeldal, Frode
dc.contributor.authorKarlsen, Mikkel
dc.date.accessioned2023-09-19T17:20:43Z
dc.date.available2023-09-19T17:20:43Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146717549:150331075
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3090596
dc.description.abstractPsykologisk trygghet i en gruppe kan utgjøre forskjellen på om man klarer å løse komplekse og dynamiske problemer eller ikke. Det har derfor i de seneste år blitt forsket mye på hva som kan skape psykologisk trygghet, for å kunne utvikle grupper som er bedre rustet til å løse oppgaver i en verden som blir stadig mer uforutsigbar. I en metaanalyse fra 2022 ble det funnet at lederen er temaet som blir nevnt hyppigst i litteraturen som ble gjennomgått (Edmondson & Bransby, 2022). Tidligere forskning har funnet at hierarkier skal være negativt for psykologisk trygghet (Edmondson, 2012). Lederen representerer et makthierarki, og det å ha en leder skal derfor i utgangspunktet svekke den psykologiske tryggheten i grupper. Denne oppgaven har derfor hatt som formål å undersøke hvordan lederen kan påvirke psykologisk trygghet, for å kunne videre utvide kunnskapen rundt temaet, siden det virker å være en motsetning i litteraturen. Denne oppgaven har benyttet seg av en casestudie for å belyse problemstillingen. Det er andreårskadettene ved Luftkrigsskolen som har vært subjektet i denne casen. For å utforske temaet har det blitt brukt en kvalitativ og kvantitativ tilnærming til datainnsamling. Det har blitt gjennomført dybdeintervjuer og SPGR undersøkelser for å kunne svare på problemstillingen. Oppgaven finner at lederatferdene integritet, tillit, åpenhet og inkludering kan være viktige for å bygge psykologisk trygghet. Dette skjer gjennom at disse atferdene legger grunnlaget for tilliten mellom lederen og gruppemedlemmet. Etter at tilliten er på plass, kan lederen begynne å utfordre gruppemedlemmene, og denne opposisjonen virker å være det som er viktig for å skape psykologisk trygghet. Oppgaven finner også at relasjoner kan spille en viktig rolle når det kommer til å bygge tillit mellom lederen og gruppemedlemmet. Denne relasjonen kan bygges over tid, eller den kan bygges raskt, slik det virker å ha skjedd mellom respondentene i denne casen. Videre finner oppgaven at det å bytte ledere ofte i grupper som skal løse komplekse oppgaver, kan være et verktøy for å styrke psykologisk trygghet. Det kan også være med å motvirke opplevelsen av hierarki i en gruppe.
dc.description.abstractPsychological safety in teams can be the difference that determines whether a team can solve complex tasks or not. Recent years has therefore seen an uptick in psychological safety studies, to better equip teams to solve problems in an increasingly more complex world. In a metanalysis from 2022, the leader was the topic most referred to in the literature that was reviewed (Edmondson & Bransby, 2022). Prior research has found that hierarchies are damaging to a team’s psychological safety (Edmondson, 2012). Leaders represent av power-hierarchy and the presence of a leader should therefore be harmful for a team’s psychological safety. The aim of this thesis has therefore been to investigate how the leader can affect psychological safety, to further expand the knowledge about the topic. A case study was chosen to answer the questions in this thesis. It is the second-year cadets at the air force academy that was chosen as the subjects for this case study. To explore the subject, both qualitative and quantitative research has been conducted. This research consisted of in-depth interviews and SPGR surveys. The study finds that integrity, trust, openness, and inclusion are important leadership behaviors for building psychological safety. This is because these behaviors lay the foundation of mutual trust between the leader and team member. When this mutual trust has been established, the leader can start to challenge the team members, and this opposition seems to be one of the keys to create psychological safety. The study also finds that the relationship between the leader and the team member could play a part in the mutual trust between them. This relationship can be built over time, or it could be created fast, which seems to have happened in this case. The study also finds that to rapidly change leaders can be a useful tool in creating psychological safety in teams that has to solve complex tasks. It could therefore be a tool to counter the experience of a power hierarchy in teams.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLederen og Psykologisk Trygghet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel