Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBerg, Nina Irene Gunnerud
dc.contributor.authorVoldnes, Frida Eirin
dc.date.accessioned2023-09-13T17:19:57Z
dc.date.available2023-09-13T17:19:57Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:142265491:36487454
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3089298
dc.description.abstractUlstein kommune står overfor et kvinneunderskudd. Dette er et utbredt problem i Distrikts-Norge, og har flere negative konsekvenser knyttet til fremtidig svak befolkningsvekst, sosialt samhold, «image», arbeidsmarked og innovasjon. Attraktivitet er en avgjørende faktor for hvorfor folk flytter fra et sted til et annet. Masteroppgavens problemstilling, «Hvordan opplever unge kvinnelige tilflyttere Ulstein kommune sin attraktivitet?», er formulert med utgangspunkt i Lysø et al. (2005) sin modell for attraktive steder. Med dette ønsker jeg å skape en fruktbar diskusjon og mer kunnskap rundt tematikken. Basert på modellens komponenter har jeg utarbeidet tre underproblemstillinger omhandlende hvordan unge kvinnelige tilflyttere opplever næringslivet, det estetiske og det sosiale i Ulstein. For å undersøke denne problemstillingen har jeg gjennomført ti intervjuer med unge kvinnelige tilflyttere i Ulstein i aldersgruppen 20 til 39 år. Formålet var å finne ut mer om deres opplevelse av næringslivet, det estetiske og det sosiale i Ulstein. Videre ble resultatene fra intervjuene analysert og diskutert i lys av teori omhandlende næringslivet, det estetiske og det sosiale. Disse temaene var utgangspunktet for min temasentrert analytiske tilnærming, med vekt på meningsinnholdet fra datamaterialet. Basert på denne forskningen har jeg oppsummert funnene rundt de tre underproblemstillingene, og redegjort for konklusjonen på problemstillingen. Først og fremst opplever informantene næringslivet som motiverende, i tillegg til at gründerånden og virkemiddelapparatet trekkes fram som positivt. På den andre siden oppleves næringslivet som ensformig og lukket. Når det kommer til estetikk opplever informantene at det har et forbedringspotensial, og de ønsker mer farger, dekorering, beplantning og rekonstruksjon i henhold til kulturhistoriske tradisjoner. Videre ønsker informantene et mer sammenhengende sentrum, en gågate og mindre gamle bygninger. Når det kommer det sosiale, opplever informantene et godt oppvekstmiljø og bredt kulturtilbud for barn. På den andre siden vektlegger flere at de ønsker et bredere tilbud for voksne, spesielt innenfor kultur, musikk og kunst, i tillegg til et naturlig samlingsted i sentrum. Videre viser diskusjonen at den tradisjonelle kjønnskontrakten regjerer i Ulstein, og at kvinner som har denne som ideal trolig vil trives bedre i Ulstein.
dc.description.abstractUlstein municipality are experiencing a female deficit. This is a well-known problem in the rural areas of Norway and causes several negative consequences related to weak population growth, social cohesion, image, labor market and innovation. Attractiveness is a crucial factor explaining why people move. The research question of this master’s thesis is “How does young female immigrants experience the attractiveness of Ulstein municipality?” and is based on the model of attractive places by Lysø et al. (2005). My aspiration is to contribute to the discussion and provide new insight on the topic. Based on the components of this model I have established three sub-questions regarding how young female immigrants experience the business sector, the aesthetics and the social life in Ulstein. To investigate the research question, I have interviewed ten young female immigrants in Ulstein municipality from the age 20 to 39. My intention was to gain knowledge about their experience of the business sector, the aesthetics and the social life in Ulstein. Further on, the results from the interviews were analyzed and discussed in the light of theories related to the business sector, the aesthetics and the social life. Based on these topics I did a cross-sectional analysis, focusing on the meaning behind the words in the data material. Based on the research I summarize the findings on the three sub-questions and provide a conclusion on the research question. First and foremost, the informants experience the business sector as motivating, and the entrepreneurship spirit and public support system is perceived as positive. Next, the business sector is experienced to have a low degree of diversity and to be surrounded by barriers. When it comes to the aesthetics, the informants utters that this has potential for improvements, and they want more colors, ornaments, plants and reconstructions based on history and traditions. Additionally, they want a coherent city center, a pedestrian street and less old buildings. Regarding the social life, the informants are experiencing a good environment to raise children and a broad range of leisure activities for them. On the other hand, they want a broader range of leisure activities for their own age group, and mention culture life, music and art, as well as a more natural place to meet in the city center. Furthermore, the discussion suggests that Ulstein municipality is dominated by a traditional gender contract, and that women whose values align with this are more likely to thrive in Ulstein.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDet er trygt her - En kvalitativ studie av hvordan unge kvinnelige tilflyttere opplever Ulstein kommune sin attraktivitet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel