Handlingsrom for profesjonell digital helsekompetanse - en kvalitativ studie av sykepleieres erfarte barrierer og fremmere for digital helsekompetanse
Description
Full text not available
Abstract
Digital helsekompetanse handler om å finne, forstå og vurdere helseinformasjon forå gjøre beslutninger om helse i et digitalt samfunn. Digital helsekompetanse er et komplekstbegrep som omfatter personers individuelle ferdigheter og muligheter til å ta i brukhelsetjenester, noe som gjør at det kan ses på som en unik indikator for folks helse.Helsepersonells digitale helsekompetanse vil ha betydning for deres egen helse, men ogsåfor beslutninger om helse som de tar for sine pasienter. Slik profesjonell helsekompetanseer ansett som en svært viktig faktor i vellykket implementering av et digitalt helsevesen oger et forskningsfelt som har hatt økende aktivitet de siste seks årene. Å oppnå merkunnskap om hva som innvirker på profesjonell digital helsekompetanse er viktig for åkunne utforme helsetjenester som kan fremme befolkningens helsekompetanse. Hensiktenmed studien var derfor å oppnå mer kunnskap om hva sykepleiere opplever som barriererog fremmere for sin profesjonelle digitale helsekompetanse.
For å utforske sykepleieres erfaringer med profesjonell digital helsekompetanse ble detgjennomført syv kvalitative forskningsintervju av sykepleiere under videre utdanning på etnorsk universitet. Ett hovedtema med fem undertema ble funnet ved å analysereintervjuene etter Braun og Clarke sin refleksive tematiske analyse.
Hovedfunnet i studien var at profesjonell digital helsekompetanse var knyttet til hvilkethandlingsrom sykepleierne har for å finne, forstå, vurdere og utøve sykepleie basert pådigital helseinformasjon og teknologi på arbeidsplassen. I undertemaene kom det frem atbarrierer og fremmere var knyttet til sykepleiernes ansvar- og rolleforståelse i det digitalelandskapet, til det å stå i situasjonen blant kollegaer på arbeidsplassen, til skjermtidenprioriteringer, til tilgang til teknologi, systemer og informasjon, og til verdien av det å bliopplyst og gjøre en innsats. Barrierer og fremmere kunne innvirke både på hvordansykepleierne forsto handlingsrommet og hvordan de utnyttet det.
I studien ble det avdekket en rekke barrierer og fremmere som kan være av verdi vedutformingen av en helsetjeneste som fremmer digital helsekompetanse både forhelsearbeidere og befolkning. Barrierene og fremmerne hadde ulik innvirkning på de fireprosessene som ligger til grunn for digital helsekompetanse - det å finne, forstå, vurdere ogutøve – noe som indikerer at digital helsekompetanse som teoretisk rammeverk er velegnetfor å utforske nyanser i barrierer og fremmere for profesjonell praksis. Funnet om atsykepleiers handlingsrom er sentralt for profesjonell digital helsekompetanse kan tyde pådette må legges større vekt på i modeller for digital helsekompetanse hvis de skal beskrivebåde individuell og profesjonell digital helsekompetanse. I studien var sykepleiers forståelseav handlingsrom sentralt, noe som kan knyttes til deres holdninger og motivasjoner for åfinne, forstå, vurdere og utøve sykepleie basert på digital helseinformasjon og teknologi.Dette kan bidra til større forståelse av hva som ligger i konseptet digital helsekompetanseog med å fremme forståelse og holdninger om digital helsekompetanse hos helsepersonell -en gruppe som er i en posisjon til å hjelpe resten av befolkningen til bedrehelsekompetanse. Digital health literacy pertains to the ability to find, understand, and appraise healthinformation for making informed decisions about health in a digital society. Digital healthliteracy is a complex term that encompasses people's individual competencies and abilitiesto use health services, which means it can be seen as a super determinant of health.Healthcare personnel's digital health literacy will have an impact on their own health, butalso on health decisions they make for their patients. Such professional health literacy isconsidered an important factor in the successful implementation of a digital healthcaresystem and is a research field of increased activity. Gaining more knowledge about whatinfluences professional digital health literacy is important for designing health services thatpromotes public health literacy. The purpose of this study is therefore to obtain moreknowledge about what nurses’ experience as barriers and facilitators for their professionaldigital health literacy.
Seven qualitative research interviews with nurses undergoing further education at aNorwegian university were conducted to explore nurses' experiences with professionaldigital health literacy. The analysis took the approach of Braun and Clarke’s reflexivethematic analysis, one main theme with five sub themes was found.
The main finding in the study was that professional digital health literacy was linked to theroom for action the nurses had to find, understand, assess, and practice nursing care basedon digital health information and technology in the workplace. The sub themes showed thatbarriers and facilitators were associated with the nurses' understanding of responsibility androle, with being in the situation and amongst colleagues at the workplace, with makingscreen time priorities, with access to technology, systems, and information, and finally withthe value of being enlightened and making an effort. Barriers and facilitators could influenceboth how the nurses understood the room for action and how they utilized it.
In conclusion, the study revealed several barriers and facilitators that can be valuable whendesigning a health service that promotes digital health literacy for both health workers andpopulation. The barriers and facilitators had different impacts on the four processesunderlying digital health literacy - finding, understanding, assessing, and practicing - whichindicates that digital health literacy as a theoretical framework is suitable for exploringnuances in barriers and facilitators for professional practice. The finding that nurses' roomfor action is central to professional digital health literacy may indicate that greater emphasismust be placed on this aspect in models for digital health literacy if they are to describeboth individual and professional digital health literacy. Nurses' understanding of their roomfor action was central in this study, which can be linked to their attitudes and motivationsfor finding, understanding, evaluating, and practicing nursing care based on digital healthinformation and technology. This finding contributes to a greater understanding of theconcept digital health literacy. It may also promote understanding and attitudes aboutdigital health literacy among healthcare personnel, a group that is positioned to help thepopulation to improve their digital health literacy.