Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorQiu, Xinlu
dc.contributor.authorBlikås, Mikael
dc.contributor.authorNilsen, Torkel
dc.date.accessioned2023-09-09T17:21:06Z
dc.date.available2023-09-09T17:21:06Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146717748:150850486
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3088499
dc.description.abstractDenne studien har som mål å øke forståelsen av hvordan leverandører koordinerer med kunder i store, smidige utviklingsprosjekter. Studien har et kvalitativt forskningsdesign, hvor forskerne gjennomførte åtte dybdeintervjuer for å samle inn data. Intervjuobjektene er deltakere i et stort, smidig utviklingsprosjekt, som studien har brukt som caseprosjekt. For å belyse hvordan leverandører koordinerer med kunder i store, smidige utviklingsprosjekter undersøker studien hvordan felles forståelse for kundebehovet sikres, hvordan kommunikasjonsverktøy og -teknikker brukes for å fasilitere samarbeid, og hvordan endringer i kundens behov og prioriteringer håndteres underveis. Det teoretiske grunnlaget tar for seg relevant litteratur innenfor kommunikasjons- og koordineringteori, smidig prosjektledelse, og smidige metoder i stor skala. Etter å ha samlet og analysert data, presenteres 17 empiriske funn, fordelt over tre temaer. Funnene bidrar til dypere innsikt i hvordan prosjektteamene samhandler med kunden, og hvordan kommunikasjonsflyten bidrar til samarbeidet. Med bakgrunn i de empiriske funnene, presenteres åtte forslag for effektiv koordinering i store, smidige prosjekter. Disse inkluderer blant annet betydningen av felles forståelse, effektiv dokumentasjon, tydelige roller, beslutningstaking, og kontinuerlig kundeengasjement. Studien påpeker også viktigheten av å være forberedt på endringer og gir innsyn i hvordan endringer kan håndteres i praksis. For å oppnå en felles forståelse for kundebehovet, har tett samarbeid med kunden, tidlig høynivåplanlegging, visuelle representasjoner, og møter med tydelige formål vist seg å være viktig. Når det gjelder kommunikasjon, har en balansert kommunikasjonsflyt, kontinuerlig kontakt med kunden og bruk av forskjellige kommunikasjonsverktøy fremmet et effektivt samarbeid. Endringer i kundens behov og prioriteringer har blitt håndtert gjennom klare roller, kundefokus, balansert beslutningstaking, løpende planlegging og forskjellige koordineringsmøter. Disse funnene gir verdifull innsikt for bedrifter som ønsker å implementere smidige metoder i stor skala. I tillegg bidrar studien til forskningsfeltet ved å kategorisere koordineringsmekanismer basert på koordineringsdimensjoner som er identifisert i tidligere forskning, og ved å kartlegge koordineringsmekanismer basert på tre dimensjoner som fremkommer i empirien i denne studien.
dc.description.abstractThis study aims to enhance understanding of how suppliers coordinate with customers in large, agile development projects. The study employs a qualitative research design, where the researchers conducted eight in-depth interviews to collect data. The interview subjects are participants in a large, agile development project, which the study uses as a caseproject. To shed light on how suppliers coordinate with customers in large, agile development projects, the study investigates how a mutual understanding of customer needs is ensured, how communication tools and techniques are used to facilitate collaboration, and how changes in the customer's needs and priorities are handled along the way. The theoretical foundation discusses relevant literature on the topic, especially communication and coordination mechanisms, agile project management, and agile frameworks. After collecting and analyzing the data, 17 empirical findings are presented, spread across three categories. The findings contribute to a deeper understanding of how project teams interact with the customer and how the flow of communication contributes to the collaboration. Based on the empirical findings, eight propositions for effective coordination in large, agile projects are presented. These include, among other things, the importance of a mutual understanding, effective documentation, clear roles, decision-making, and continuous customer engagement. The study also emphasizes the importance of being prepared for changes and provides insights into how changes can be managed in practice. To achieve a mutual understanding of customer needs, close collaboration with the customer, early high-level planning, visual representations, and meetings with clear objectives have proven to be important. As for communication, a balanced flow of communication, continuous contact with the customer, and use of different communication tools have promoted effective collaboration. Changes in customer needs and priorities have been managed through clear roles, customer focus, balanced decision-making, continuous planning, and various coordination meetings. These findings provide valuable insight for companies wishing to implement agile methods on a large scale. In addition, the study contributes to the research field by categorizing coordination mechanisms based on coordination dimensions that have been identified in previous research, and by mapping coordination mechanisms based on three dimensions that emerge in the empirical work of this study.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKundekoordinering i et stort, smidig programvareutviklingsprosjekt
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel