dc.contributor.author | Sjøen, Martin Meggele | |
dc.date.accessioned | 2023-09-08T08:45:15Z | |
dc.date.available | 2023-09-08T08:45:15Z | |
dc.date.created | 2023-03-14T12:06:58Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. 2023, 17 (1), 34-54. | en_US |
dc.identifier.issn | 2535-7697 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3088162 | |
dc.description.abstract | Denne intervjustudien drøfter hvordan internasjonal praksismobilitet i lærerutdanning kan bidra til utvikling av lærerstudenters emosjonelle og interkulturelle kompetanse. Problemstillingen tar utgangspunkt i hvordan lærerstudenter fra Norge beskriver sine emosjonelle og interkulturelle erfaringer fra et gjennomført praksisopphold i Tanzania. Funnene viser at lærerstudentene opplever en utvikling i retning av økt interkulturell kompetanse på bakgrunn av praksismobilitet. Analysen indikerer at emosjoner medierer interkulturelle erfaringer og at regulering av emosjoner er sentralt i styrkingen av lærerstudentenes interkulturelle kompetanse. I studien avdekkes det at studentene bruker ulike emosjonsregulerende strategier. Et gjennomgående funn er at støtte fra sosiale omgivelser er blant de viktigste emosjonsregulerende strategiene på vei mot økt interkulturell kompetanse. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Cappelen Damm Akademisk | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Det emosjonelle interkulturelle møtet | en_US |
dc.title.alternative | Det emosjonelle interkulturelle møtet | en_US |
dc.title.alternative | The emotional intercultural meeting | en_US |
dc.title.alternative | Det emosjonelle interkulturelle møtet | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.source.pagenumber | 34-54 | en_US |
dc.source.volume | 17 | en_US |
dc.source.journal | Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis | en_US |
dc.source.issue | 1 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.23865/up.v17.3395 | |
dc.identifier.cristin | 2133770 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |